Bude žít dál na chatách a zahradách. Historička architektury o konci brněnského Prioru
14. ledna 2025
14. ledna 2025
Ať do Brna přijedete jakkoliv, takřka nemáte šanci jej minout: bývalý obchodní dům Prior vedle hlavního nádraží. Když se před 40 lety otevíral, šlo o revoluci v nakupování. Režim vymezující se proti konzumu skrze něj Brňanům naservíroval tři patra plná jídla a zboží. Letos v lednu začaly betonový kolos postupně ukusovat stroje a do tří let ceněný brutalistní objekt nahradí nová čtvrť za sedm miliard. „Malou útěchou je, že se podařilo zachránit aspoň část uměleckých děl a najít archiv,“ říká historička architektury Šárka Svobodová.
Lidé tam pořídili, co nikde jinde nebylo k dostání. Jeho otevření znamenalo přechod od pultového prodeje na samoobsluhu a volný výběr. V objektu pracovalo přes 750 lidí včetně truhlářů, zámečníků či aranžérů, protože měl přes 40 výloh, které se každé tři týdny měnily. V útrobách fungovala sítotisková dílna, kde se vytvářely veškeré plakáty a dekorace. Nákupní dům měl také promyšlený marketing, pracovníci vyjížděli do okolí a lákali na zboží.
Dům je v podstatě skládačka. Jednotlivé moduly o velikosti 9 × 6 a 9 × 9 metrů betonovalo pět cementáren v Československu. Náklaďáky je dovezly na místo a tam je na sebe skládal jeřáb vypůjčený ze stavby jaderné elektrárny v Dukovanech. Beton navíc není obložený či zakrytý, ale naopak přiznaný, a ještě zdrsněný špachtlí, aby ukazoval svou materialitu. Stavby si v té době mohly dovolit být opravdu monumentální a ty brutalistní fascinují právě svým měřítkem.
Navrhli ho architekti Zdeněk Řihák, Zdeněk Sklepek a Jan Melichar ze Státního projektového ústavu obchodu. Byl postaven v letech 1980 až 1984. Nejdříve nesl název Prior, poté K-Markt a následně Tesco. Mezi Brňany se vžilo označení „staré Tesco“. Dům vznikl jako fragment obrovského projektu, který měl zpracovat celé území jižního Brna. Byl postavený na zasypaném svrateckém náhonu a neměl žádný suterén, veškeré skladové prostory byly ve třetím patře. Přízemí a dvě patra nabízely potraviny a zboží, ve třetím byla kromě skladů i veřejná a závodní jídelna. Za minulého režimu byly v objektu uskladněny hmotné rezervy pro město na 60 až 90 dní.
Stále se nemůžu zbavit pocitu zbytečnosti rozhodnutí o odstranění stavby. Dům je pro mě reprezentantem a symbolem doby. Režim se vymezoval proti konzumu, ale současně ho musel poskytnout. Na objektu pracovali opravdu významní architekti, je nositelem historické, umělecké a architektonické paměti města a je za ním obrovské množství práce.
Přesně tak, je to mladý dům a já myslím, že by určitě měl co nabídnout. Uplynulé roky ukázaly na možnost velice dobrého využití pro kulturu. Objekt několik let fungoval jako komerční obchodní centrum a správce současně poskytoval dřívější obří skladové prostory a kanceláře za symbolickou cenu kulturním neziskovým organizacím. Fungovaly tam ateliéry studentů z fakulty architektury či fakulty výtvarných umění. Konaly se tam výstavy, divadelní představení, projekce. Akcí přibývalo.
Kdyby město objekt koupilo, určitě by jej umělo využít. Nedlouho poté, co nabídku dostalo, kandidovalo jako evropské hlavní město kultury. Určitě by získalo i financování, kdyby šlo do kandidatury s takovým projektem. Přiblížilo by nás to k evropským metropolím – Berlínu, Londýnu. Nyní město marně hledá, kam umístí kino Scala nebo kde bude Divadlo Bolka Polívky. A tak velkorysé prostory k dispozici nemá.
Často jsem Prior srovnávala s centrem Barbican, obytným a kulturním centrem v Londýně, které stojí, stejně jako Prior, na vnějším pásmu bývalých městských hradeb, je ze stejného období a ve stejném stylu. Když v době jeho vzniku odbednili betonové části, každou jednotlivou zdrsňovali sbíječkou. U nás se povrch jednotlivých schodišťových věží podle umělecké koncepce Ivara Otruby zdrsňoval rytím špachtlí. Zatímco Barbican je národní památkou, Prior jde k zemi.
Podpořte Reportér sdílením článku
Vystudovala novinařinu na Masarykově univerzitě, takřka osm let pracovala jako redaktorka zpráv iDNES.cz.