Za rok vyjedou na české dálnice samořídící auta. Jak to bude fungovat?

10. ledna 2025

foto: použito se svolením Terezy Čížkové

Za rok by se na českých dálnicích měla udát podstatná změna: mohla by na ně vyjet samořídící vozidla. Jejich šoféři by si, pokud k tomu budou podmínky, mohli třeba pustit film, auto by všechnu práci dělalo za ně. Pravidla pro autonomní vozidla sepsalo ministerstvo dopravy a posílá je do legislativního kolečka. „Slibujeme si především zvýšení bezpečnosti, stroj dělá podle řady průzkumů míň chyb než člověk,“ říká Tereza Čížková, hlavní autorka novely a vedoucí Oddělení nových technologií na resortu dopravy.

Jaký bude provoz na českých dálnicích, když dovolíte řidičům, aby za sebe nechali řídit samo auto?

Věřím, že doprava bude efektivnější, bezpečnější a hlavně uživatelsky přívětivější.

Co jsou vlastně v pojetí vaší novely automatizovaná vozidla?

Přeloženo do češtiny jsou to vozidla, ve kterých sedí řidič, ale která zároveň umožňují jízdu bez řízení. A to na vybraných úsecích, takových, kde to umožňují podmínky.

Jaké úseky to jsou?

Jednoduše řečeno – dálnice. Místa, kde jsou oddělené pruhy a směry.

Všechny dálnice?

Ano, za ministerstvo dopravy jde o všechny dálnice, ani konkrétní úseky na nich nevybíráme. To už je pak otázka spíš na výrobce, jestli jeho vůz, pokud je schválený a homologovaný, zvládne jezdit všude, nebo v první fázi jen na určitých úsecích.

Jak to tedy v praxi vypadá, když řidič předává kontrolu autu?

Vozidlo musí nejdřív vyhodnotit, jestli v dané situaci umí samo řídit, nebo ne. Pokud vyhodnotí, že ano, vám jako řidiči nabídne možnost autonomní jízdy. Vy se pak můžete rozhodnout, jestli mu kontrolu předáte, nebo si ji budete chtít ponechat. Bez vašeho vědomí si auto kontrolu nikdy nepřevezme.

Pokud řidič autu kontrolu skutečně předá, bude se moci začít věnovat jiným činnostem, například sledování filmu. Bude ale moci třeba i spát?

To ne, auto ho totiž může kdykoliv vyzvat, aby řízení převzal zpátky. Například když systém zjistí, že už není schopen správně vyhodnocovat všechny údaje a není bezpečné, aby v autonomní jízdě pokračoval. Nebo může dojít ke změně v dopravním značení, třeba se objeví uzavírky, a systém nebude mít dostatek informací. V takové chvíli musí řidiče včas – tedy s desetisekundovým předstihem – vyzvat, aby řízení převzal on. Takže spát se opravdu nedá. Ale odpočívat samozřejmě ano.

Těch deset sekund je toleranční doba pro případy, kdy se něco stane? Aby za nehodu nebyl řidič odpovědný?

Přesně tak. Po těchto deset sekund dál řídí samo auto, šoférovi musí dát nějaký reakční čas. To je také hlavní podmínka pro schvalování autonomních vozidel, aby tohle uměla. Jde o to, aby člověk mohl relativně v klidu převzít řízení a zorientovat se v provozu.

Přečtěte si také

Deset sekund na reakci

A když se řidič příliš zabere třeba do sledování filmu a upozornění nezaznamená, jde chyba za ním?

Ano. Nicméně vozidla jsou vybavená i různými zvukovými nebo světelnými signály, čili že by si řidič nevšiml, že má převzít kontrolu, je skoro nemožné. Pokud by se to ale přece jen stalo, třeba kvůli zdravotní indispozici šoféra, vozidlo zahájí nouzový manévr. Začne třeba postupně zpomalovat, zapne výstražnou signalizaci, klasicky blikačky, čímž dá okolním autům najevo, že se něco děje. Ideálně zajíždí do pravého pruhu, aby nedošlo k nehodě. Ale jinak pokud řidič do deseti sekund nepřevezme řízení, je to už na jeho odpovědnosti. To je právě jedna z nových povinností, kterou zavádíme.

Podpořte Reportér sdílením článku