Logo

Ozdobil jsem už tolik stromků, že když vezmu do ruky kouli, začne mě bolet ruka

23. prosince 2024

foto: použito se svolením Pavla Josky

Ve chvíli, kdy si doma zdobíme vánoční stromky, Pavel Joska plánuje, co si na ně budeme věšet příští rok. A v momentě, kdy ozdoby zase sundáváme a ukládáme do krabic, už ve Dvoře Králové nad Labem jede výroba – aby se to všechno stihlo. Pavel Joska řídí marketing rodinné firmy Ozdoba CZ. Tu založil v roce 1930 jeho pradědeček Václav Berger a společnost se silným rodinným poutem nakonec vtáhla i Josku – ač zprvu nechtěl.

Ve chvíli, kdy tenhle rozhovor vychází, už má většina lidí stromeček ozdobený. Povězte, kdy začnete vyrábět ozdoby na Vánoce 2025?

Výroba startuje hned 2. ledna! Musíme si postupně naplnit sklady, abychom v sezoně, kdy přijde velká poptávka, měli co nabídnout. Výroba některých produktů přitom probíhá jen jednou za rok, i proto začínáme takhle brzy.

A sezona samotná, předpokládám, přichází někdy na podzim…

Nějaké menší kampaně děláme už v průběhu léta. Vždycky říkám zákazníkům: Pokud se vám něco líbí, kupte si to klidně i v létě. Možná vám to nedává úplně smysl, ale zase se vyhnete situaci, kdy je to vyprodané. Což se nám třeba letos dost stávalo, poptávka byla enormní.

Už v lednu víte, co bude populární za rok?

Ono se to dost opakuje, šedesát až sedmdesát procent nabídky zůstává stejných. Takže víme, že zase budeme vyrábět žaludy, sovy, ježky a cibuláky. Plus k tomu přibývají novinky.

Jaké byly ty letošní?

Největší ohlas měly kolekce Jeřabina a Modrotisk, ty byly stěžejní. Jeřabina je bílo-červená, Modrotisk je zas inspirovaný tradiční technikou zdobení látek, základem je tmavě modrá barva a na ní jsou drobné bílé přírodní motivy. Ale úspěch slavily i kolekce, které vyrábíme už od loňska. Hlavně Cibulák, který je inspirovaný tradičními modro-bílými cibulákovými vzory. Ten se úplně vyprodal! V létě jsme si mysleli, že ho budeme mít plné bedny, ale teď je všechno pryč.

Přečtěte si také

Do rodinné firmy ne

A neříkáte si v lednu: Už zase Vánoce?

Já to tak nevnímám. Mám Vánoce spojené s největší prací, která je ale zároveň i vášní. Paradoxní je, že když jsem po škole hledal zaměstnání, nejdřív jsem si říkal, že do Ozdoby, tedy naší rodinné firmy, rozhodně nepůjdu. Ale pak jsem se zaměřil na marketing, začal jsem se zabývat e-shopem, produktovými fotografiemi, sociálními sítěmi… A našel jsem se v tom.

Podpořte Reportér sdílením článku