Logo
Kritizovaný projekt

Sázíme Česko po roce: Pochybnosti kolem „zeleného“ projektu se vrší  

Post Image

Sázíme Česko po roce: Pochybnosti kolem „zeleného“ projektu se vrší  

Play icon
19 minut

foto: Marek Knittl

Prezentovali se jako bohulibý projekt pomáhající planetě, zvažovali založení nadačního fondu. A odmítali hlasy kritiků, kteří říkali, že z lidí hlavně tahají peníze a že prodávají zájemcům sazenice stromů za neúměrně vysokou cenu. Dnes už spolu dva zakladatelé Sázíme Česko nespolupracují. Jeden se pokusil o podobný projekt v mezinárodním měřítku, ale nedopadl dobře. A druhý už otevřeně říká: „Jsme IT firma, která sází stromy.“ A pochybnosti se vrší.

Jsme Richard a Filip, dva kluci, co chodí rádi běhat do lesa. Začali jsme si všímat, že je s naším lesem něco špatně – vyprávěli dva mladí muži ve videu, které koncem roku 2022 zaplavilo české sociální sítě. Richard Krajník a Filip Hradil v něm emotivně povídali o změně klimatu a přírodních katastrofách, vymírajících nosorožcích, mizejících lesích a planetě, kterou je třeba zachránit. Za devětašedesát korun tehdy lidem nabídli možnost „zasadit strom, aniž by museli vytáhnout paty z domu“. Video jejich projektu Sázíme Česko nasbíralo statisíce zhlédnutí a vzbudilo vlnu zájmu o výsadbu stromů.

Dnes, po dvou letech, je situace zcela odlišná. Z původního tandemu zůstal v projektu jen Richard Krajník. Nyní otevřeně říká, že Sázíme Česko je především „IT marketingová firma, co sází stromy“. Projekt, který od začátku čelil kritice odborníků z lesnictví, se proměnil v byznysový model, který začali kritizovat i někteří bývalí spolupracovníci.

Přečtěte si také

Jak to začalo

Na začátku příběhu Sázíme Česko byl nečekaný finanční úspěch. „Pustili jsme to video v reklamě na facebooku a najednou se stalo něco neskutečnýho. Návratnost reklamy byla pěti-, na začátku až desetinásobná,“ vzpomínal před rokem Filip Hradil v podcastu Modrá krev. Před Vánoci 2022 utráceli za reklamu na sociálních sítích až čtvrt milionu korun denně, a přesto byli v zisku, protože lidé kupovali stromky za milion korun denně.

Na masivní reklamní kampaň, do níž během několika týdnů investovali téměř 2,9 milionu korun, se nabalila komunita nadšených dobrovolníků se zájmem o přírodu. O víkendech jezdily desítky lidí na výsadby po celé republice. Mohli si zasadit svůj strom nebo pomoci s výsadbou sazenic, které zaplatili jiní dárci. Dostali čaj, kávu a na konci si mohli opéct buřta.

Na začátku Filip s Richardem vybrali tolik peněz, že nestíhali ani dostat sazenice v potřebném počtu do země. V lese totiž probíhá výsadba jen za vhodného počasí, což bývá několik týdnů na jaře a na podzim. S dobrovolníky mohli navíc počítat jen o víkendech. Do dubna 2023 projekt Sázíme Česko vybral peníze na více než 150 tisíc stromů od individuálních dárců a dalších 50 tisíc od firem.

Podpořte Reportér sdílením článku