Příběhy z popelnice. Zachraňuje staré negativy a pátrá po jejich původu, už jich má víc než milion
8. prosince 2024
Reportér 12/24 · Číslo 124Příběhy z popelnice. Zachraňuje staré negativy a pátrá po jejich původu, už jich má víc než milion
8. prosince 2024
Reportér 12/24 · Číslo 124Příběhy z popelnice. Zachraňuje staré negativy a pátrá po jejich původu, už jich má víc než milion
V průběhu let shromáždil fotograf Martin Wágner přes milion negativů, z nichž doluje obrazové poklady. Stojí ho to čím dál víc času a peněz, potřebuje pro svoji vášeň také spoustu úložného prostoru. „Už s tím ale nedokážu přestat, dokonce jsem kvůli tomu přestal fotografovat,“ říká sběratel, který záchranu tohoto dědictví považuje za důležitější než svoji vlastní tvorbu. Rád by rovněž inicioval vznik archivu, do něhož by lidé měli možnost ukládat negativy, s nimiž si nevědí rady.
Fotí od dvanácti let. Když mu bylo šestnáct a okukoval v bazaru, jaký objektiv by si mohl z kapesného dopřát, uviděl v rohu místnosti deset krabic od ovoce. „Vyčuhovaly z nich pečlivě uspořádané obálky s krasopisnými nápisy. Tušil jsem, co by v nich mohlo být,“ vypráví Martin Wágner o téměř třicet let později.
Jeho předpoklad se potvrdil. Šlo o negativy, které se našly při rekonstrukci jednoho z pražských bytů: když řemeslníci strhli tapety, objevila se za nimi skříň plná roztříděných obálek. „Ten pán, který je získal, byl přesvědčen, že na nich zbohatne. A hledal kupce. Jenomže když jsem k němu za půl roku přišel znova, měl u sebe ty krabice pořád.“
Pak se ale dotyčný živnostník musel stěhovat a rozhodl se beden urychleně zbavit. „Takže se mě jednoho dne zeptal: Martine, fakt bys o to měl zájem? Šel jsem do kolen, protože jsem po těch negativech už delší dobu strašně toužil – aniž bych uměl vysvětlit, proč vlastně,“ vzpomíná sběratel, který tím odstartoval počínání, jež nebere konce.
Požadovanou sumu tenkrát neměl, domluvil se proto s překupníkem na splátkách. „Něco jsem si vydělal na brigádách, něco jsem dostal od rodičů – oba byli písmomalíři a měli pro moji posedlost pochopení,“ říká v suterénu činžáku na pražské Výtoni, kde má ateliér. Současně začal pátrat po původu negativů…
V té době už doma uchovával základ svého budoucího archivu – byť ještě neměl ponětí, že se jednou rozroste do dnešních rozměrů. S číslem 1 to byly maminčiny diapozitivy. Pod číslem 2 a 3 měl uložené negativy, které našel v pozůstalosti svého dědečka. Jednu část tvořily rodinné diapozitivy, druhou pak snímky, které se našly na půdě a pocházely od původních obyvatel domu v ústecké čtvrti Střekov – sudetských Němců, kteří v něm bydleli do roku 1945.
První úlovek, do kterého investoval v roce 1996 úspory, nesl označení 4 / 5 500 (druhé číslo znamená celkový počet exponovaných políček). Většina těchto velkoformátových negativů měla rozměry 9 × 12 centimetrů. Koupil proto největší zvětšovací přístroj svého druhu Meopta Magnitarus a začal z nich pořizovat fotografie. V krabicích našel lejstra a pohlednice, z nichž zjistil, že autorem je jakýsi František Beneš, úředník pražského magistrátu, který žil v letech 1878–1943.
Podpořte Reportér sdílením článku
Rád jezdí sbírat příběhy tam, kam ostatní novináři nezabloudí.