Logo
Rok do voleb

Dopravní chaos v Česku. Nehotové dálnice, ještě horší železnice. Proč se staví zmateně a po částech?

Post Image

Dopravní chaos v Česku. Nehotové dálnice, ještě horší železnice. Proč se staví zmateně a po částech?

Play icon
32 minut

foto: ČTK/Profimedia.cz

Pohled na stav dálniční a železniční sítě v Česku není právě oslňující. Dálnice se aspoň budují a je fér říct, že se o to dost zasloužil nejdéle sloužící ministr dopravy Dan Ťok. Jde však stále spíše o kusy úseků – staví se zkrátka to, na co je povolení. U železnice je situace ještě horší. Je pomalá, místo stavby vysokorychlostních tratí se rekonstruují nádraží a místo vlakům dávají lidé přednost autům. Pro Reportéra o tom v analytickém textu píše novinář, který se dlouhodobě zabývá dopravou.

Rok do voleb

Bude to poslední týden před Vánocemi velká sláva – v průběhu několika dnů se totiž řidičům zprovozní téměř stovka kilometrů nových dálnic. Pro národ zvyklý lamentovat na pomalou a drahou výstavbu dálnic to možná bude malý šok. Ještě nikdy se tolik nových dálnic za jediný rok neotevřelo. Natožpak v jediném týdnu. 

Mezi otevřenými úseky budou i dálnice D3 kolem Českých Budějovic a D4 z Příbrami směrem na České Budějovice. Ovšem právě na nich lze dokonale ilustrovat hlavní problém přístupu státu k české dopravě: staví se to, na co je zrovna povolení, nikoliv to, co je potřeba. A tento systémový chaos provází českou dopravu poslední desítky let. 

Z Prahy na jih Čech vedou souběžně dvě dálnice, ale ani jedna není dokončená a dlouho nebude. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se léta nedařilo získat povolení pro průchod D3 Posázavím, u D4 ani strategické dokumenty nepočítají s dálnicí dál než za Písek. 

A skutečně nejde jen o problém dálnic. Podobně je na tom třeba i železnice z Prahy do Českých Budějovic. V posledních letech se postavila část koridoru, po které začnou příští rok některé vlaky jezdit rychlostí 200 kilometrů za hodinu. Jenže to bude možné jen na krátkém úseku, aby následně před Českými Budějovicemi zpomalily na osmdesát. 

Přečtěte si další díl předvolebního seriálu

A to je 21. století

Vláda komunistů rozhodně nezanechala dopravní infrastrukturu v Česku v nejlepším stavu. Jenže ani pětatřicet let po změně režimu se nedá říct, že bychom v této oblasti dohnali Západ. Dálniční síť není stále hotová, na železnici je – pomineme-li onu část otevíraného koridoru u Českých Budějovic – maximální rychlost stále 160 kilometrů za hodinu. A vysokorychlostní tratě jsou jen na papíře.

Doprava totiž velice dlouho nebyla zásadním tématem, čemuž odpovídají i prostředky, které stát do infrastruktury ještě donedávna posílal. 

Podpořte Reportér sdílením článku