Mladí mají rádi Piráty z Karibiku, když je nezahrajeme, pohoříme u nich
9. prosince 2024
9. prosince 2024
Jsou dost neobvyklé uskupení: tři violoncella a kontrabas. Znamená to, že když chtějí něco hrát, musejí si to nejdřív přepsat – skladeb pro soubor o takovémhle složení je totiž jen minimum. A oni navíc chtějí, aby jejich verze známých kusů byly virtuózní, těžké. Violoncellista Jan Zvěřina, šéf Prague Cello Quartetu, říká, že se snaží klasiku přiblížit i lidem, kteří by na ni normálně vůbec nešli.
Podle toho, jaká hudba nás baví. Pro uskupení, jaké máme, tedy tři violoncella a kontrabas, neexistují – až na pár výjimek – prakticky žádné skladby. Pro nás to znamená, že když něco chceme hrát, musíme si napsat noty. Což je složitější, ale zároveň kreativnější.
Přesně tak. Často v tom hrají roli vzpomínky z dětství. Třeba muzikál Jesus Christ Superstar, s ním mám spojenou vzpomínku, jak jsem na něj jel poprvé do divadla Spirála na Výstavišti, bylo mi osm nebo devět. Člověk se k tomu vrací, má to spojené s nějakou emocí. Řekl bych, že takové propojení má každá skladba, kterou hrajeme.
Někdy to dělám já a někdy, když je méně času, to zadávám profesionálním aranžérům. Máme tři čtyři externí lidi, kteří to udělají i rychleji než já. Ale zas já mám výhodu v tom, že vím, jak jednotlivý hráč hraje, takže to třeba ještě doupravím nebo rozdělím tak, aby to sedělo každému takzvaně na ruku. Tím to dostává určitou unikátnost.
Určitě. Stává se, že nám lidé říkají, že mohli na koncert vzít partnera, který by normálně na vážnou hudbu nešel. Takže i to je jeden z cílů, které máme.
Nikdy jsem se s tím nesetkal – a to jsem s klasickými muzikanty v každodenním kontaktu. Vysvětluju si to i tím, že my se své skladby snažíme dělat dost složitě, virtuózně. Jsou kolikrát těžší než vrcholné klasické skladby a myslím, že si to klasičtí muzikanti uvědomují: zahrát něco tak těžkého není úplně legrace.
Podpořte Reportér sdílením článku