Start. Covid a cestování v roce 2021

Post Image

Start. Covid a cestování v roce 2021

Play icon
39 minut

foto Tomáš Binter, Stanislav Krupař a Profimedia.cz

Lidé by po dlouhé izolaci chtěli znovu vyrážet na cesty. Brzdí je však obavy z komplikací i nepřehledné podmínky v jednotlivých zemích. Aerolinky a pojišťovny se snaží rizika co nejvíce eliminovat. Pomoci by měl i jednotný certifikát pro cestování, který koncem dubna schválil Evropský parlament. Blíží se tak chvíle, kdy si budeme moci zase zajet k moři? Zatím můžeme opatrně doufat a modlit se, ať nám to vývoj zase nepokazí.

Večer se rozmyslíme, ráno poletíme… Od dob, kdy šlo okamžitě vyrazit do spousty zemí jen s mobilem, kartou a pasem, neuplynulo ještě ani osmnáct měsíců. V praktické podobě se ovšem cestování vrátilo spíš o osmnáct let nazpět.

Znovu je potřeba mít důkladný itinerář, provést pečlivé přípravy a vézt s sebou pro jistotu desky plné dokumentů. Změnil se jen charakter cestovatelských příprav, místo procházení turistických tipů v knižním průvodci Lonely Planet potřebujeme každý den hlídat podmínky vstupu do země, požadované testy a místní pravidla na webových stránkách příslušných úřadů. K mobilu, kartě a pasu je tak potřeba přidat minimálně ještě jistotu spolehlivého internetového připojení a obrovskou dávku trpělivosti. Cestování v době covidové je komplikovanější, dražší i mnohem vzácnější než dříve.

Dobře to mohou ilustrovat například čísla z pražského Letiště Václava Havla. Za celý loňský rok na Ruzyni odbavili 3 665 771 cestujících, což je o 79 procent méně než v roce 2019. Obrovské poklesy zaznamenaly i největší světové dopravní uzly. Například Hartsfield-Jackson v americké Atlantě, což bylo největší letiště světa více než dvacet let, až do roku 2019, přišlo loni o více než šedesát procent cestujících. Americká a čínská letiště, která světovému pořadí dominují, se přitom mohou opřít i o vnitrostátní provoz. To české musí spoléhat jen na cesty do zahraničí. Letos v prvním čtvrtletí se z Prahy nejčastěji létalo do Dubaje, Amsterdamu, egyptské Hurghady nebo do Moskvy (viz tabulka Top 10 destinací).

Za první čtvrtletí roku 2021 zaznamenalo ruzyňské letiště pokles počtu odbavených cestujících proti loňsku o devadesát procent, nicméně i tak se na něj zase letos na přelomu dubna a května postupně vracel život. „Aktuálně mohou cestující využít přímá spojení do více než třiceti destinací. Jedná se především o linky do významných evropských měst, jako jsou Amsterdam, Paříž nebo Frankfurt, která slouží i jako přestupní body do navazujících destinací,“ říká mluvčí letiště Kateřina Pavlíková. Dálkovým letům vévodí Dubaj a Dauhá, odkud řada cestujících pokračuje dále, především do asijských zemí. Přibýt mají úplně nová spojení do Bukurešti a snad i do Antalye. „Očekáváme, že by v následujících obdobích mělo dojít k obnovení spojení do oblíbených letních destinací. Cestující tak budou moci využít navíc například linky do Chorvatska, na Maltu či řecké ostrovy. Vrátit by se měla i další spojení po Evropě, například do Barcelony, Rigy či na Island,“ vypočítává mluvčí letiště. Spouštění dálkových spojení bude podle Kateřiny Pavlíkové trvat déle, záviset bude na poptávce i situaci v Evropě i v cílových zemích. Již teď je ale jisté, že se letos neobnoví žádné přímé lety do USA.

Pro cestující platí, že by měli být na letišti s dostatečným předstihem, protože ke standardním procedurám, jako je pasová a bezpečnostní kontrola, přibyly také ty „covidové“. Při odbavení se ověřují vstupní podmínky do cílových zemí, které se velmi často mění, kontrolují se také negativní testy nebo osvědčení o očkování či již prodělané nemoci. Letiště zavedlo řadu hygienických opatření, ta se týkají i salonků, které jsou ovšem stále v provozu.

Podpořte Reportér sdílením článku