Elektronický podpis: bez papíru, průkazně a hlavně bezpečně!
25. listopadu 2024
Advertorial25. listopadu 2024
Advertorialfoto: ČTK/Profimedia.cz
Elektronický podpis sice nenabízí eleganci vlastnoručního podpisu plnicím perem, zato je však výrazně praktičtější a v mnoha ohledech bezpečnější.
Při podpisu smlouvy většinou známe totožnost druhého podepisujícího a věříme, že pravost jeho podpisu je možné případně dokázat na základě unikátních znaků jeho písma. Jak je to ale v digitálním prostředí?
Základní myšlenka elektronického podepisování vychází z podepisování fyzického. Je nutné vědět, kdo se podepsal a že jeho podpis ani dokument nebyly následně změněny. A k tomu slouží elektronické podpisy. Mimochodem, elektronický podpis existuje déle, než byste čekali – poprvé byl použit už na konci 80. let minulého století.
Pokud se o nějaké zemi mluví jako o šampiónovi digitalizace, obvykle je to Estonsko. A to nejen v evropském, ale i celosvětovém měřítku. Už v roce 2002 Estonci zavedli digitální identitu občanů a digitální podpis na základě povinného občanského e-průkazu. Dnes tak má 98 % Estonců občanský průkaz s digitálním podpisem. Estonsko odhaduje, že tyto digitální nástroje ročně přinesou zisk ve výši 2 % HDP.
Díky digitalizaci prochází i podepisování revoluční změnou. Dříve bylo neoddělitelně spojeno s papírem, kdy bylo nutné být fyzicky na místě, kde jste dokument vlastnoručně podepsali.
Dnes elektronické podepisování otevírá ekonomice nové možnosti, jednou z jeho největších výhod je jednoduchost. Díky bankovní identitě, kterou většina z nás zná a používá třeba pro přihlášení do portálů firem, institucí a úřadů, se totožnost podepisujícího ověří skutečně během chvilky a okamžitě lze připojit jeho podpis k dokumentu.
Platforma, která elektronické podepisování zpřístupňuje široké veřejnosti, se jmenuje podepis.bankid.cz. Služba umožňuje nahrát dokument přímo na webové rozhraní, kde ho můžete elektronicky podepsat a případně poslat k podpisu i dalším osobám. Celý proces je intuitivní a rychlý. Od nahrání souboru až po stažení podepsaného dokumentu jde o několik kroků, které zvládne i člověk bez technických zkušeností. Podepsat lze například přihlášku, předávací protokol, souhlas nebo smlouvu. Díky využití zaručeného elektronického podpisu je možné následně prokázat, kdo a kdy dokument podepsal a že dokument nebyl po podpisu změněn.
Podpořte Reportér sdílením článku