Umění není jen pro movité. Vsaďte na papír a autorské tisky

25. listopadu 2024

foto: použito se svolením Barbory Půlpánové

Pracovala ve světoznámém aukčním domě, londýnském Christie’s. Když se před lety vrátila zpátky do Prahy, založila Barbora Půlpánová EduArt Experience, platformu, jež pořádá kurzy pro zájemce, kteří by se rádi vrhli do budování sbírek, ale nemají k tomu dostatečné know-how. Proč je umění náročný obor? A co je pro české sběratele typické?

Kdyby neexistovala žádná omezení, ani finanční, jaký obraz byste chtěla mít?

Mám ráda americkou malířku Georgiu O’Keeffe, její díla na mě silně emocionálně působí. Fascinuje mě také tvorba Tracey Emin. Dlouho jsem si pohrávala s myšlenkou, že všechny obrazy ze své sbírky prodám a koupím si jednu její malou kresbu. Ale vzkaz, který její obrazy vysílají, je tak těžký a naléhavý, že si nejsem jistá, že bych jej snesla mít doma dlouhodobě. Umění je pro mě velmi osobní.

Je pro vás při rozhodování, zda si koupit nějaké umělecké dílo, zásadní osobnost autora?

Stěžejní je pro mě zejména poselství, které autor do svého díla promítá. Proto jsou mi například sympatické nezávislé ženské malířky. A naopak bych si třeba nekoupila Picassa, jeho osobnost se mi nelíbí.

To je právě časté téma, jestli se dá a má oddělovat autor od svého díla. Jaký na to máte názor?

Stalo se mi, že jsem si chtěla pořídit dílo od jedné současné autorky – a ona udělala kiks. I když investičně by ta koupě byla zajímavá, obraz jsem jí vrátila, že už ho nechci. Byl pro mě zatížený špatnou energií. Ale tohle je na osobním rozhodnutí každého. Studenty a klienty beru do ateliérů a upřímně, umělci nejsou vždycky příjemní. Ale zase dělají kvalitní věci. Otevřeli jsme nedávno kurzy pro začínající sběratele i na Slovensku, kde se kolem jedné z tamějších osobností umělecké scény řeší poměrně kontroverzní záležitosti. Měla jsem dilema, jestli do ateliéru studenty brát, ale vyřešila jsem to tak, že jsem jim poskytla všechny dostupné informace a sami si měli rozhodnout, jestli tam chtějí jít.

Odmítl někdo?

Nikdo. Minimálně si totiž toho člověka vyslechnete a můžete si udělat vlastní názor. To je za mě jedna z nejdůležitějších rolí umění – přinášet diskusi, nemít uzavřené názory, nahlížet na věci z různých úhlů pohledu.

Přečtěte si také

Umění je náročný obor

Když někdo buduje sbírku, má všechny obrazy vystavené, nebo některé putují rovnou do sejfů?

Je to různé. Lidé je mívají rozvěšené doma nebo ve firmách, ale každý sběratel dospěje do momentu, kdy musí řešit, kam všechna díla uložit. A k tomu slouží depozitáře.

Vy se zatím doma na zdi vejdete?

Už mám taky jeden velký obraz, který jsem musela uložit. A pár tisků mám u rodičů.

Podpořte Reportér sdílením článku