Spejbla a Hurvínka teď mluví dvaadvacetiletý loutkoherec, kterého si divadlo samo vychovalo
12. listopadu 2024
12. listopadu 2024
Je to tak trochu zázrak. Dřevěné loutky, kterým je sto let, okouzlují i současné děti. Podle Davida Janoška, uměleckého šéfa Divadla Spejbla a Hurvínka, je to i díky nadčasovému charakteru postav. Živelný Hurvínek, který objevuje svět a trochu tím přerůstá přes hlavu svému tátovi Spejblovi, to vše doplněné o jedinečný humor. Jen na tradici ale diváky neutáhnete. To si uvědomilo i vedení divadla a před čtyřmi lety angažovalo právě Janoška. Jak se rozbíjí letitý divadelní stereotyp? A jak soubor reagoval na příchod nového uměleckého šéfa?
Je to až neuvěřitelné a často tu sami řešíme, jak to, že ty postavy pořád mají co říct.
Jde o kombinaci vícero faktorů. Zaprvé, zájem se předává generačně, rodiče a prarodiče sem vodí děti s tím, že oni na Spejblovi s Hurvínkem vyrostli. Ale nejzásadnější je podle mě nadčasový charakter postav a jejich vztahů. Spejbl, popletený otec, který je na syna sám, přičemž ten mu přerůstá přes hlavu. Živelný Hurvínek, který objevuje svět a vymýšlí dobrodružství. Mezi nimi se odehrává škádlivá názorová výměna, je to roztomile hravý vztah. Ženskou energii doplňuje Mánička a paní Kateřina. A nesmíme zapomenout na Žeryka, toho milují hlavně nejmenší děti. To vše zaštiťuje humor, který má nadhled, je ostrovtipný a inteligentní.
Už před dvaceti lety Helena Štáchová říkala, že je nutné vyprávění zrychlit. My musíme zrychlit ještě víc, doba je klipovitá. Na druhou stranu, divadlo má pořád výhodu jedinečného kouzla, to jiné médium nemá. Jsem kolikrát překvapený, když vidím, jak na děti až magicky působí, když se v sále setmí a otevře se opona. Jeviště má hned jejich pozornost, vydrží soustředěně sledovat.
Dlouho se tu držela myšlenka, že jediné know-how je tady v divadle. Když jsem nastoupil, chtěl jsem, aby se divadlo otevřelo i novým autorům a režisérům. Nemá to být uzavřená škatulka, do které nemá nikdo zvenku šanci proniknout. Potřebujeme čerstvý vzduch zvenku.
Kolem padesáti, přičemž většina z těch lidí tu pracovala dlouhé roky. Byl to uzavřený svět, kde se jelo podle komfortních stereotypů.
Když kamkoliv přichází nový umělecký šéf, soubor se většinou rozdělí na dvě části – jedna změnu bere jako zajímavou příležitost a výzvu a druhá změny odmítá. Řekne, že nový šéf je blbec – a odejde. V našem divadle do té doby oficiální funkce uměleckého šéfa nebyla. O to složitější start to byl, spousta věcí se provozně utvářela za pochodu.
Podpořte Reportér sdílením článku
Specializuje se na rozhovory a lifestylová témata, která se snaží rozbít zažité stereotypy.