Hlavu mám pořád docela mladou, tělo rozbité a bolavé, říká zpěvák Richard Müller
10. listopadu 2024
Reportér 11/24 · Číslo 123Hlavu mám pořád docela mladou, tělo rozbité a bolavé, říká zpěvák Richard Müller
10. listopadu 2024
Reportér 11/24 · Číslo 123Hlavu mám pořád docela mladou, tělo rozbité a bolavé, říká zpěvák Richard Müller
Někdy vypnu diktafon a tuším, že mám pěkný, hluboký rozhovor. Občas končívám s vědomím, že to nebylo ono – že jsem to nedokázal, že jsme šli po povrchu. Jen málokdy se stane, že vůbec netuším. Jednou za spoustu let. Teď v Bratislavě. Nejspíš jsme si mohli povídat dvě hodiny, ale dobrovolně jsem vše ukončil po hodině a půl, už mi to připadalo divné, moc na sílu. Richard Müller, šedesát tři let. Přesně čtyřicet let na hudební scéně. Pořád drží, i když to bolí.
Velmi jsem se těšil. Richarda mám rád, a to už od dětství. Naši roku 1988, to mi bylo deset, koupili kazetu V penzionu Svět, kde zpíval třeba Štěstí je krásná věc nebo Rozeznávám – tak od té doby.
Sraz jsme měli v obrovském apartmánu hotelu Devín s výhledem na Dunaj, lehce staromódní to tam bylo; ale před pár dekádami šlo jistě o veliký luxus.
Hned mě napadla jedna dobrá, takzvaně rozkecávací otázka na úvod a vzápětí jsem dostal darem druhé pěkné téma, protože od Müllerova manažera přišla omluvná zpráva: „Budeme mít chvilku zpoždění, Richard si ještě na úřadě zařizuje důchod.“
A jo! Vždyť on se dostává do důchodového věku, což je zajímavé téma, na které nesmím zapomenout.
Pak ti dva vysocí chlapi přišli a chvíli to bylo fajn. Manažer Adnan Hamzič je energický a veselý, Richard spíše skleslý, ale snažil se. Když jsem mu poděkoval, že k našemu rozhovoru svolil, řekl: „To já vám velmi pěkně děkuju, že jste přijeli…“
Nemá rád focení, což se o něm ví, a tak Tomáš Třeštík zkrátil akci na nezbytné minimum – titulní portrét zvládl za tři minuty, fotky dovnitř za deset.
A Richard, jak to říct?
Richard držel. Bylo vidět, že to je na něj i tak dlouhé, ale držel. Dokonce se Tomáše zeptal, jestli je skutečně synem „té paní Třeštíkové“, prohlásil, že je to skvělá žena, a vzkázal svoje vřelé pozdravy, to bylo milé.
Ale například mně už se pak na nic osobnějšího nezeptal, jako by mu došla síla.
Bylo čím dál zřejmější, jak bytostně je smutný.
V jednu chvíli uprostřed focení jsem se na to otázal manažera, který je zpěvákovi neustále nablízku, pomáhá mu s praktickými záležitostmi, už dávno se stal členem rodiny a mimo jiné mi v té Bratislavě řekl, že Richarda považuje částečně za své dítě a částečně za svého otce. „Bývá on někdy šťastný?“
Manažer odpověděl zvláštně: „Nie…“ Dlouze protahoval éčko na konci, jako by měl pocit, že to takhle není úplně přesné, a pak najednou dodal čtyři hlásky: „… kedy.“
„Niekedy.“
Asi málokedy.
Hned u zmíněné úvodní rozkecávací otázky jsem pochopil, jak to bude těžké, protože na tu by se každý jiný rozjel ve velkém stylu, krásně bychom konverzaci odšpuntovali, ale z Richarda jsem musel souvislejší odpověď páčit.
Což o to, on se snažil; a myslím dokonce, že je náš rozhovor zajímavý.
Ale nenapojili jsme se na sebe, to vím. Podle mě ten samý večer netušil, s kým se půl druhé hodiny bavil, jak se jmenuju, nic o mně neví.
Splnil profesionální povinnost, i když jakápak povinnost? Mohl mě poslat do háje a bylo by, což z neznámého důvodu neudělal.
Zhruba po hodině se mi zdálo, že už ho rozhovor mentálně i fyzicky otravuje, byl čím dál stručnější, vzdychal, proto jsem tak rychle skončil: „Asi stačilo.“
Tehdy se poprvé a naposledy usmál.
Nevím, ve kterém roce se to stalo.
Asi ano.
S ničím. Jen s tou tragédií.
Podpořte Reportér sdílením článku
Autor velkých rozhovorů a reportáží s velmi dobrodružnou povahou.