Investice do umění? Kupujte hlavně to, co se vám líbí
10. listopadu 2024
Reportér 11/24 · Číslo 123Investice do umění? Kupujte hlavně to, co se vám líbí
10. listopadu 2024
Reportér 11/24 · Číslo 123Investice do umění? Kupujte hlavně to, co se vám líbí
Někomu by se mohlo zdát, že jde o silně výnosné odvětví. Můžete slyšet příběhy, jak ten či onen koupil před lety obraz za málo a nyní ho prodal za horentní částku. Jak je to ale doopravdy v Česku s investováním do umění? Jedna ze zásadních rad lidí, kteří tomu rozumějí, zní: nekupujte něco, co se vám nelíbí. Nakonec to nemusí být tak výnosné, ale aspoň budete mít něco, co si rádi pověsíte na zeď.
Hodně lidí za mnou přichází s tím, že se chtějí naučit investovat do umění, a nakonec odcházejí jako sběratelé, říká Barbora Půlpánová se spokojeným úsměvem. Při práci ji, jak vypráví, víc motivuje láska k umění než k penězům. Bývalá mluvčí ČEZ se totiž rozhodla udělat si z koníčka zaměstnání; po nějakých peripetiích se v Londýně vypracovala na globální manažerku komunikace pro oblast vzdělávání ve věhlasné aukční síni Christie’s. A po dvou letech tamního působení, v roce 2020, se vrátila do Prahy, odhodlaná uplatnit tady, co se naučila v centru světového obchodu s uměním.
Barbora Půlpánová založila platformu EduArt Experience, kde otvírá dveře do světa umění – včetně trhu s uměním – lidem, kteří by si rádi začali budovat svou vlastní sbírku artefaktů nebo o nich uvažují jako o možné finanční investici. A současně o tom nic nevědí a nemají nikoho, kdo by jim poradil. Takže zaplatí dvacet osm tisíc korun a Barbora Půlpánová je za to půl roku vodí po galeriích, kde jim místní kurátoři a galeristé vysvětlují, co a jak a proč dělají, navštěvuje s nimi umělce v jejich ateliérech a organizuje pro ně online setkání s odborníky z celé Evropy; jde většinou o zkušené kurátory a poradce, které si na výpomoc najímají významní sběratelé, galeristé, muzea i korporace. Anebo s klienty Barbory Půlpánové debatuje například Angličan Craig Hollingworth, který před sedmadvaceti lety začal budovat sbírku se dvěma tisíci liber. Zakoukal se do práce tehdy neznámého streetartového výtvarníka Banksyho – dnes je Banksy světová celebrita a Hollingworthova sbírka čítá asi tisíc děl slavných autorů.
„Nepřednáším jim dějiny umění, k tomu má každý spoustu jiných, snadno dostupných možností,“ vysvětluje Půlpánová. „Snažím se jim představit celý ekosystém trhu s uměním a pomoci jim navázat užitečné kontakty. A získají zážitky, ke kterým by se jinak těžko dostávali. Působivé jsou například návštěvy ateliérů; každý nemá možnost nechat si vysvětlit od umělců přímo na jejich pracovišti, jak přistupují k tvorbě.“
Mezi klienty EduArt Experience nepřevažují ženy ani muži. Většinou jsou ve věku mezi 35 a 50 lety a pracují v managementu velké firmy. Za čtyři roky jich programem prošlo asi sto čtyřicet.
Klienti, kteří využívají služeb Mariny Votrubové a Valérie Horváth, jsou trochu jiní: většinou jim bývá nad padesát let, jsou to muži, majitelé firem nebo topmanažeři ve velkých korporacích. I když Marina Votrubová poznamenává, že přibývá čtyřicátníků, kteří dobře prodali svou firmu, najednou mají dost volných peněz, snad i volného času a rozhodli se, že začnou sbírat výtvarné umění.
Marina Votrubová má na vizitce pod svým jménem napsáno Art Consultant a Art Banking. Pracuje v privátním bankovnictví UniCredit Bank, kde pečují o lidi, kteří bance svěřili do správy své desítky milionů (přinejmenším). Valérie Horváth, Art Specialist v J&T Bance, sice není formálně zařazena mezi privátní bankéře, ale klienti, kteří se na ni obracejí, patří k těm nejlepším (= nejbohatším), jež banka má. Obě se ve svých bankách starají o „výtvarný provoz“ – UniCredit vydává časopis ArtBanking a pořádá v prostorách privátního bankovnictví výstavy, zatímco J&T má rovnou galerii Magnus, přístupnou veřejnosti, kde momentálně běží výborný cyklus výstav sbírek soukromých sběratelů. A vydává například ročenku Art Report, mapující trendy českého trhu s výtvarným uměním.
Podpořte Reportér sdílením článku
Bývalý šéfredaktor Mladého světa a bývalý ředitel Reader’s Digest pro střední Evropu.