Auto není lednička, kupujeme ho srdcem, říká šéf Toyoty a Lexusu
10. listopadu 2024
Reportér 11/24 · Číslo 123Auto není lednička, kupujeme ho srdcem, říká šéf Toyoty a Lexusu
10. listopadu 2024
Reportér 11/24 · Číslo 123Auto není lednička, kupujeme ho srdcem, říká šéf Toyoty a Lexusu
Elektrická auta jsou skvělý produkt, ale zatím si nezískala v dostatečné míře srdce zákazníků. „Emoce se nedají podceňovat, při prodeji ani při úvahách o nějaké regulaci,“ říká Martin Peleška, muž, který se už čtvrtstoletí pohybuje v automobilové branži a posledních deset let vede značky Toyota a Lexus na českém trhu.
Řekl bych, že se jedná o dost nepřirozené prostředí. Celých 120 let to byl normální trh, kde rozhodovala zejména nabídka a poptávka, zájem a potřeby zákazníků. Vždy se jednalo také o technologicky velmi náročnou oblast z hlediska vývoje a výzkumu. V posledních letech se tohle všechno změnilo pod vlivem politických rozhodnutí a spousty regulací.
Je nižší než před covidem i než byla v covidovém období, kdy byl zájem o auta stále docela vysoký. Pokud dnes sledujeme vývoj poptávky po nových autech (a nikoli počty aut dodaných zákazníkům, kde stále ještě dobíhaly některé objednávky z minulého roku), tak na celoevropské úrovni vidíme, že je poptávka skutečně nižší.
Těch faktorů je více. Jedním z nich je odkládání nákupů ze strany firem. U individuálních zákazníků je zájem vyšší než u těch firemních, pro které se používá výraz fleet. Druhým důvodem je bezpochyby nejistota v tom, co si mají lidé nebo firmy kupovat. Řada z nich váhá, zda si má ještě pořídit auto se spalovacím motorem, nebo už s elektrickým. Mám s tím i osobní zkušenost.
Vzhledem k tomu, že se v oboru pohybuji již dlouho, se se mnou spousta známých často radí o tom, jaké auto si mají koupit. V poslední době se mnou ale neřeší kvalitu jednotlivých aut, ale spíš to, jaký druh si mají koupit, kam se bude vyvíjet trh, regulace a podobně. Samotné vozy jsou v tom rozhodování až druhotné. A velmi často to končí konstatováním: tak my ještě počkáme a uvidíme, jak se to vyvine. Auto je produkt, který si klidně necháte o rok dva déle, než jste plánovali, takže vás nic moc netlačí.
Velký rozdíl je v tom, že u nás kolem sedmdesáti procent trhu představují firemní – neboli takzvaná fleetová – auta. Je to dáno i tím, že automobil stále představuje významný zaměstnanecký benefit. Jinde v Evropě je ten podíl služebních vozů nižší. Zároveň můžeme říct, že je náš trh poměrně stabilizovaný, zhruba na úrovni 250 000 nových osobních a lehkých užitkových aut (dodávky, pick-upy apod. – pozn. red.) ročně. V těch užitkových autech jsme silnější než okolní země a poptávka roste. A nesmíme zapomínat ani na trh s ojetými vozy, který hraje také podstatnou roli.
V Evropě skončily některé dotační programy, a tak šla v určitých zemích poptávka docela strmě dolů. U nás se naopak letos poprvé dotace spustily a to mělo vliv na nárůst prodejů bateriových aut.
Dotace byla určitě atraktivní, dvě stě tisíc není zrovna málo. Nicméně pořád se bavíme spíše o fanouškovské záležitosti. Čistě elektrická auta tvoří přibližně tři procenta prodejů. Takže dotace zafungovaly, ale podle mého názoru především u těch, kdo už stejně k elektrickým autům směřovali. Ať už z přesvědčení, nebo kvůli tomu, že tak mají nastavená korporátní pravidla pro vozový park.
Podpořte Reportér sdílením článku
Zakladatel magazínu Reportér.