Martin Peleška, Toyota

Auto není lednička, kupujeme ho srdcem, říká šéf Toyoty a Lexusu 

Post Image

Auto není lednička, kupujeme ho srdcem, říká šéf Toyoty a Lexusu 

Play icon
22 minut

foto: Marek Knittl

Elektrická auta jsou skvělý produkt, ale zatím si nezískala v dostatečné míře srdce zákazníků. „Emoce se nedají podceňovat, při prodeji ani při úvahách o nějaké regulaci,“ říká Martin Peleška, muž, který se už čtvrtstoletí pohybuje v automobilové branži a posledních deset let vede značky Toyota a Lexus na českém trhu.

Jak je na tom právě teď evropský automobilový trh? 

Řekl bych, že se jedná o dost nepřirozené prostředí. Celých 120 let to byl normální trh, kde rozhodovala zejména nabídka a poptávka, zájem a potřeby zákazníků. Vždy se jednalo také o technologicky velmi náročnou oblast z hlediska vývoje a výzkumu. V posledních letech se tohle všechno změnilo pod vlivem politických rozhodnutí a spousty regulací.

Pojďme si nyní ten trh rozebrat po částech. Jak se vyvíjí poptávka po autech obecně? Platí, že je stále nižší než před covidem?

Je nižší než před covidem i než byla v covidovém období, kdy byl zájem o auta stále docela vysoký. Pokud dnes sledujeme vývoj poptávky po nových autech (a nikoli počty aut dodaných zákazníkům, kde stále ještě dobíhaly některé objednávky z minulého roku), tak na celoevropské úrovni vidíme, že je poptávka skutečně nižší.

Co poptávku nejvíce ovlivňuje? Zhoršená ekonomická situace zákazníků? Nejistota, kudy se bude trh ubírat?

Těch faktorů je více. Jedním z nich je odkládání nákupů ze strany firem. U individuálních zákazníků je zájem vyšší než u těch firemních, pro které se používá výraz fleet. Druhým důvodem je bezpochyby nejistota v tom, co si mají lidé nebo firmy kupovat. Řada z nich váhá, zda si má ještě pořídit auto se spalovacím motorem, nebo už s elektrickým. Mám s tím i osobní zkušenost.

Jakou?

Vzhledem k tomu, že se v oboru pohybuji již dlouho, se se mnou spousta známých často radí o tom, jaké auto si mají koupit. V poslední době se mnou ale neřeší kvalitu jednotlivých aut, ale spíš to, jaký druh si mají koupit, kam se bude vyvíjet trh, regulace a podobně. Samotné vozy jsou v tom rozhodování až druhotné. A velmi často to končí konstatováním: tak my ještě počkáme a uvidíme, jak se to vyvine. Auto je produkt, který si klidně necháte o rok dva déle, než jste plánovali, takže vás nic moc netlačí.

Mluvili jsme o evropském trhu. Jak je na tom ten český?

Velký rozdíl je v tom, že u nás kolem sedmdesáti procent trhu představují firemní – neboli takzvaná fleetová – auta. Je to dáno i tím, že automobil stále představuje významný zaměstnanecký benefit. Jinde v Evropě je ten podíl služebních vozů nižší. Zároveň můžeme říct, že je náš trh poměrně stabilizovaný, zhruba na úrovni 250 000 nových osobních a lehkých užitkových aut (dodávky, pick-upy apod. – pozn. red.) ročně. V těch užitkových autech jsme silnější než okolní země a poptávka roste. A nesmíme zapomínat ani na trh s ojetými vozy, který hraje také podstatnou roli.

Přečtěte si také

Přirozený růst trhu

Jak se vyvíjí poptávka po autech s elektrickým pohonem? 

V Evropě skončily některé dotační programy, a tak šla v určitých zemích poptávka docela strmě dolů. U nás se naopak letos poprvé dotace spustily a to mělo vliv na nárůst prodejů bateriových aut. 

Nicméně celkově jsou ta česká elektrická čísla stále dost nízká. To asi dotace jen tak nevylepší.

Dotace byla určitě atraktivní, dvě stě tisíc není zrovna málo. Nicméně pořád se bavíme spíše o fanouškovské záležitosti. Čistě elektrická auta tvoří přibližně tři procenta prodejů. Takže dotace zafungovaly, ale podle mého názoru především u těch, kdo už stejně k elektrickým autům směřovali. Ať už z přesvědčení, nebo kvůli tomu, že tak mají nastavená korporátní pravidla pro vozový park. 

Podpořte Reportér sdílením článku