Nejhorší lidi jsem potkala na jiné straně mříže, než byste čekali
6. listopadu 2024
6. listopadu 2024
Česko je v rámci EU jednou ze zemí s největším počtem vězňů na obyvatele. Za mřížemi u nás sedí téměř dvacet tisíc lidí, což stojí každý rok miliardy korun, navíc zaznamenáváme obrovskou recidivu: trestnou činnost zopakuje 60 až 70 procent propuštěných. Gabriela Slováková, ředitelka odboru trestní politiky na ministerstvu spravedlnosti, nazývá systém „obludným“ a snaží se vytvořit koncepci trestní politiky, která jej změní. Zkušenosti má z řízení věznic i z neziskového sektoru.
Začíná to už u primární prevence. Nepracujeme s dětmi, nepracujeme s psychiatricky nemocnými. Nemáme dostatek odborníků a kapacit pro děti trpící závislostí, děti z vyloučených lokalit nebo z ústavní péče. A tyto skupiny generují i klienty pro vězeňství. Pak samozřejmě vězeňství jako takové. V České republice máme třetí nejhorší index uvězněných osob v celé Evropě, proti průměru je téměř dvojnásobný a kriminalitu máme obdobnou jako srovnatelné země s polovičním množstvím uvězněných. Máme dvacet tisíc vězňů, dáváme dlouhé a kumulativní tresty, kdy posíláme lidi do vězení za bagatelní věci jako opakovanou krádež nějaké potraviny nebo alkoholu.
Ano. A nejen to. Člověku s minimální společenskou nebezpečností, který má závislosti a jiné problémy, nepomůžeme tím, že ho zavřeme, ale tím, že s ním budeme sociálně pracovat, ideálně v přirozeném prostředí. Je svým způsobem pohodlné někoho zavřít, na čas se ho zbavíme. Ale vrací se nám to obrovskou recidivou, která je mezi 60 a 70 procenty. Což znamená, že spousta lidí po propuštění dál páchá škody.
Protože i když ve věznici s lidmi pracujeme, jak se dá, nepřipravíme je na to, že budou žít na ulici, nebudou mít práci ani podporu pro řešení potíží, nikdo je nebude mít rád. Je pak i víc obětí trestných činů, než by muselo být. Vidím taky poškozené rodiny, traumatizované děti vězňů. Ale na to, aby velká část lidí nebyla ve vězení, teď sociální a podpůrný systém rozhodně není připraven. Není tu dost následných sociálních a psychiatrických služeb ani doléčovacích center. Nemáme je ani pro lidi, kteří nepáchají trestnou činnost.
S podporou náměstka Karla Dvořáka a s řadou spolupracujících expertů se chceme pokusit o odbornou shodu při tvorbě strategie státu v trestní politice. Máme sankční politiku, máme trestní zákoník, trestní řád. Ale vizi do budoucna, jak s občany zacházet optikou lidskoprávní, ale i sociální, tu úplně nemáme. Jednou snad budeme mít taková vězeňská zařízení, kde lidé nebudou muset bydlet po patnácti v ložnici, a pak s nimi půjde individuálně pracovat. Je třeba vytvořit i navazující koncepce Probační a mediační služby a Vězeňské služby, propojit je s následnou péčí. Mám na mysli také lepší provázanost s neziskovým sektorem, který se desítky let skvěle stará o oběti trestných činů i o lidi propuštěné z vězení – a umí to leckdy lépe než stát. Potřebujeme nastavit princip funkční spolupráce napříč trestní politikou. Cílem musí být, aby maximum lidí ukončilo svou kriminální kariéru a stát se důstojně staral o oběti.
Podpořte Reportér sdílením článku
Váží si možnosti trávit čas s inspirativními lidmi a ptát se jich na to, co chce vědět o světě.