Víc problémů zažívají holky, bývají úzkostné a depresivní, říká sociální pracovnice
22. října 2024
22. října 2024
Dva týmy, dvacet čtyři škol a desítky, stovky problémů. Takzvané Týmy duševního zdraví, které působí na základních školách na Kutnohorsku, se snaží pomáhat dětem, rodičům i pedagogům. Na dvou školách mají konzultovny, do dalších dojíždějí. „Když má dítě noční děsy a maminka si s tím neví rady, stačí třeba tři čtyři intervence s psychologem. Ale když jsou problémy vážnější, jejich řešení může trvat i několik let,“ říká šéfka jednoho z týmů, sociální pracovnice Hana Měkotová.
Vznikly v roce 2021 a za jejich vytvořením stál nadační fond Eduzměna. Ten při mapování oblasti Kutnohorska zjistil, že v regionu chybí péče o duševní zdraví dětí a že tamní školy potřebují podporu. Na základě toho začaly fungovat dva multidisciplinární týmy, které působí v celé oblasti s rozšířenou působností Kutná Hora. Jeden má konzultovnu na základní škole přímo v Kutné Hoře, druhý na škole ve Zruči nad Sázavou. Projekt fungoval v pilotním provozu dva roky a byl financován z norských fondů.
Je to tým složený ze tří nebo čtyř lidí: sociálního pracovníka, speciálního pedagoga, psychologa a v minulosti jsme měli ještě zdravotní sestřičku. Ve zručském týmu ji máme i nadále, ale museli jsme tu roli přejmenovat, protože to zavánělo tím, že zasahujeme do zdravotnictví. Což bez registrace jako zdravotní služba není možné.
Mám množství zkušeností z mezinárodního školství, kde je v téměř každé škole zdravotní sestra běžně k dispozici, a fascinuje mě, že něco takového ještě nikoho v České republice nenapadlo a že tam nevidí potřebu. Protože pravda je, že když se naše sestřička objevila přímo ve škole v naší konzultovně, hned začala řešit celou řadu věcí. Například když se dítěti udělalo špatně a bylo potřeba kontaktovat rodiče a počkat na ně. Pedagog nemá čas to řešit, potřebuje učit.
Dva roky vypršely v červnu 2023 a od té doby jedeme na vlastní triko, právě i díky Eduzměně, která viděla, že se hned nepodaří zajistit financování státem. Ještě asi půl roku jsme proto byli vedeni jako zaměstnanci pod základní školou Zruč nad Sázavou a peníze na nás šly z nadačního fondu. Načež se podařilo zajistit, že jsme financováni zřizovateli škol, tedy městy.
Naše práce je různorodá. Zavolá mi ředitel školy, rodič nebo pedagogický pracovník a svěří se mi s nějakou obtíží. Třeba že má ve třídě dítě, se kterým si neví rady. V tu chvíli mu popíšu, co můžeme nabídnout, a většinou si rovnou i domluvím schůzku v dané škole. Zabezpečujeme čtyřiadvacet škol v oblasti. Takže dorazím do školy, promluvím o dané situaci, případně se doptám, jak se rodiče staví ke spolupráci s Týmem duševního zdraví. Řešíme, jakým způsobem s nimi případně navázat kontakt nebo naopak nenavázat a třeba jen podpořit pedagoga, aby situaci zvládl.
Podpořte Reportér sdílením článku
Redaktorka ČTK.