Logo

Směsný odpad budoucnosti? Zbydou v něm takřka jen pleny, míní expert

17. října 2024

foto: použito se svolením Petra Novotného

Česko každý rok vyprodukuje 27 kilogramů plastových obalů na hlavu. Ač spousta lidí poctivě třídí, materiálem plýtváme a asi polovinu PET lahví se vůbec nepodaří zrecyklovat. Současný systém založený na dobrovolnosti totiž podle Petra Novotného, experta z Institutu cirkulární ekonomiky, narazil na své limity a je nezbytné začít lidi motivovat penězi. „Chystané zálohování PET lahví a plechovek je krok správným směrem, ale nestačí,“ říká Novotný.

Předpovídáte, že v budoucnosti se mnohem víc rozšíří takzvané bezobalové nakupování. Tedy takové, kdy si zákazníci přinesou do obchodu své vlastní obaly. Dnes takhle zatím nakupují jen lidé, kterým nevadí si připlatit. Není to trochu postavené na hlavu?

Ohromně obdivuji lidi, kteří si jako start-up založí bezobalový obchod. Snaží se dělat něco dobrého, ale mají to velice těžké. Nakupují dráž, protože linky jejich dodavatelů jsou nastaveny tak, aby vše končilo v obalech. Aby bezobalové nakupování nezůstalo jen pro úzkou skupinu lidí, řádově jednotky procent, musí výrazně zlevnit.

Jak toho dosáhnout?

Evropská legislativa k tomu směřuje. Když budete mít na výběr, jestli si koupíte litrový přípravek na čištění toalety za 60 korun, nebo si jej doplníte za 25 korun, už si to rozmyslíte. A takhle to celé musí být nastaveno. Myslím, že bezobalové nakupování je opravdu směr, kterým se systém a společnost vyvine. A přiblíží se k němu i mainstream supermarketů, kde v budoucnu vzniknou celé sekce pro bezobalové nakupování. Některé řetězce už zadávají poptávku po bezobalových strojích.

Přečtěte si také

V čem je nová evropská legislativa revoluční? Zakáže například výrobcům balit drobné produkty do maxiobalů?

Ano, i tohle bude zakázané. Zásadní změnu pocítí všechny firmy a podnikatelé, kteří udávají obaly na trh. Zákon předává povinnost ze států na firmy a nově bude povinností konkrétních firem, aby obaly dodané na trh vybraly zase zpět, jinak budou pokutovány poměrně drastickými sankcemi. Když to dělat nebudou, dostanou zákaz prodávat na evropském trhu. Firmy nyní hledají cestu, jak se s tím vypořádat – a není to vůbec jednoduché.

Jak novinka bude vypadat v praxi?

Když bude obal dobře recyklovatelný – čirý, z jednoho druhu plastu a bez nálepky z jiného druhu materiálu, která by ho znehodnotila –, bude výrobce platit malinký poplatek. Výrobci, kteří budou udávat na trh například červené PET lahve nebo lahve s „rukávky“ z PVC (v Česku je mají například některé dětské nápoje – pozn. red.), které jsou absolutně nerecyklovatelné, by měli platit násobně víc. Na základě takzvané ekomodulace by zkrátka měli být motivováni podobné obaly na trh vůbec neudávat. Celý systém se bude muset hodně proměnit, hlavně v logistice. Bude nutné zorganizovat návrat obalů. U výrobků budou muset vzniknout univerzální rozměry, kvalita a materiál, aby se daly používat napříč Evropou – třeba jako europaleta, která je sama o sobě komoditou.

Kterých dalších typů obalů se regulace bude týkat?

Změna se dotkne i kartonů – hledá se řešení, jak balit palety, aby se obal dal použít opakovaně a k recyklaci nemusely putovat obří objemy kartonu a do spalovny tuny pásek a strečových fólií. Nepřímo se dotkne i plastových kelímků, talířů, příborů a podobně. Když bude penalizován prodej nápojů v jednorázových obalech, nebude od firem poptávka ani po jednorázových kelímcích.

Podpořte Reportér sdílením článku