Logo

Parfém, který voní jako gin s tonikem či louka po dešti? Umíme

11. října 2024

foto: Jakub Čaprnka pro slávica design

Oba jsou Poláci, ale dlouho je to táhlo do Prahy, hlavně tedy jeho, protože má české kořeny. Před necelou dekádou prodali byt ve Varšavě – a vyrazili. Plnit si společné sny. V roce 2016 otevřeli v centru Prahy první vonné studio, kde bylo možné namíchat si vlastní parfém. Letos pak zdolali další metu, vytvořili originální kolekci vůní. Nejoblíbenější z nich je inspirovaná českou přírodou.

Začněme rovnou vaší poslední novinkou, vlastní kolekcí parfémů. Cesta k ní byla poměrně dlouhá, že?

Olga: Začínali jsme s workshopy, při nichž si lidi mohli vyrobit svůj vlastní, osobní parfém. V roce 2016 pak vzniklo naše první vonné studio, o pět let později jsme otevřeli showroom na Letné, kde prodáváme hotové produkty: svíčky, interiérové vůně, aroma difuzéry, teď tedy nově i naše parfémy. Myslím, že kolekce vůní byl náš další sen. Bavili jsme se o ní už před covidem, ale až letos to konečně všechno dotáhli do úspěšného konce. Zákazníci jsou spokojení, což nás nejvíc těší.

Jaké ty vůně jsou?

Borys: Kolekci tvoří celkem devět vůní. Tři z nich – Slavic, Knihovna a 110 00, jsou inspirovány Českou republikou, našimi vzpomínkami a cestami. V každé jsme se snažili vyjádřit sami sebe, ale také odkázat na zemi, v níž žijeme. Největším bestsellerem je parfém Slavic, kde se tóny lípy mísí s dřevitými tóny mechu a immortelle, tedy slaměnky italské. To je taková naše srdcovka. Knihovna jsou zase vzpomínky na vůni starých knih, papíru, starých koberců, obrovských knihoven. Dřevitá kompozice s lehkým nádechem tajemna.

A co vůně 110 00? Že by směrovací číslo?

Borys: Ano, to je parfém inspirovaný Prahou, Betlémskou kaplí, která se nachází asi pět set metrů od našeho showroomu. Název vůně skutečně odkazuje na směrovací číslo Prahy 1. Kadidlová vůně s lehkým nádechem štiplavosti.

Olga: Celkově se ve všech parfémech propojilo naše cestování, vzpomínky a zážitky, ale i náš původ. Jsme z Varšavy, hodně jsme cestovali, studovali ve Francii a to všechno jsme chtěli ukázat vůněmi. Pracovali jsme přitom zejména s lokálními surovinami.

Jak dlouho jste na výrobě vůní pracovali? Parfémy vznikají v laboratoři, nebo jak si to vlastně představit?

Olga: Přesně tak, v laboratoři. I když to možná může znít nepravděpodobně, první návrh parfému je na papíře. Dáváme dohromady nápady, diskutujeme, sepisujeme si suroviny, se kterými chceme pracovat. Pak začneme vyrábět vzorky, dělat pokusy. Buď se nám to podaří úplně napoprvé, nebo máme várky s různými změnami. A pak se také může stát, že něco úplně zavrhneme. Vtipné je, že z celé kolekce bylo asi nejsložitější vymyslet názvy parfémů.

Cítíte vůně stejně, nebo míváte i spory?

Borys: Vždycky máme spory, každý má trošku jinou představu. Naše vůně jsou unisexové, takže je mohou používat muži i ženy – a názor každé strany se vždycky trochu liší.

Olga: Vůni vždycky nejdřív testujeme na sobě – a na každém z nás to samé voní trochu jinak. Často říkám, že bych chtěla víc dřevitou, kořeněnou vůni. Pak si ale čichnu, jak to voní na Borysovi, a říkám: Ne, to už je moc. Naštěstí vždycky dosáhneme kompromisu. Vůni máme většinou namíchanou za několik měsíců, ale u jedné jsme vůbec nevěděli, pořád jsme ji měnili – a nakonec na ní pracovali přes dva roky. To je asi rekord.

Která to byla?

Olga: Ta nejvíc extravagantní, 110 00. Myslím, že délka výroby souvisela i s tím, že jsme pracovali s kouřovými, zemitými surovinami, jako je například kadidlo. Něco mi říkalo, že už je to moc a že je potřeba to odlehčit. Ale pak to zas nemělo kouzlo. A nakonec jsme se paradoxně rozhodli vrátit k úplně prvnímu nápadu. Nechali jsme původní verzi – a dopadlo to dobře.

Přečtěte si také

Gin s tonikem

Které vůně jsou právě teď nejoblíbenější?

Olga: V létě jsme hodně jeli gin s tonikem, ale myslím, že to bylo tím vedrem. Pak je oblíbená i vůně moře, citrusů, svěží louky, louky po dešti. Vše, co je takové osvěžující a povzbuzující. Mezi nejoblíbenější ingredience, se kterými obvykle pracujeme pro letní sezonu, patří i černý rybíz, pivoňka, citrusy, čaj earl grey, zelený čaj a santalové dřevo.

Podpořte Reportér sdílením článku