Porcelánový majstrštyk. Do každé vázy Filigrán vložil autor hodiny chirurgické práce
13. října 2024
Reportér 10/24 · Číslo 122Porcelánový majstrštyk. Do každé vázy Filigrán vložil autor hodiny chirurgické práce
13. října 2024
Reportér 10/24 · Číslo 122Porcelánový majstrštyk. Do každé vázy Filigrán vložil autor hodiny chirurgické práce
Porcelánová váza Filigrán s delikátním krajkovým broušením od českého designéra Daniela Piršče je i více než dvacet let po svém uvedení stále příkladem vytříbené estetiky a technického umu. Její tvůrce však dál hledá nové techniky, tvary a přístupy a čím dál více se přiklání k umění.
V její bělostné jednoduchosti se snoubí monumentálnost s jemností. Od základny se hmota vázy pomalu rozšiřuje, ale na vrcholu není otevřená jako ostatní, nýbrž zakončena architektonickou klenbou s precizně ručně vyřezávanou krajkou, jež jí dala název. Každá váza Filigrán je proto originál, do nějž designér Daniel Piršč vložil hodiny chirurgické práce. Jedním slovem majstrštyk.
Však je na ni sám i dvaadvacet let od jejího vzniku patřičně pyšný. „Filigrán je jedna z mých prvních signifikantních věcí,“ říká, „něco, za čím si stojím esteticky a co je pro mě důležité z hlediska technologie, protože není úplně snadná na výrobu. Splňuje to tak obě kritéria, se kterými se snažím své věci dělat.“
Aby do tenounkého porcelánu o síle jeden a půl milimetru dokázal vyřezat propracovanou filigránovou krajku, spoléhá se na vrtačku opatřenou milimetrovým vrtáčkem a nad každým kouskem tráví hodiny a hodiny soustředěné práce.
„Je to hrozně křehký materiál, dnes už to zvládnu vyřezat za pět hodin, ale před dvaadvaceti lety to bylo déle, klidně deset hodin,“ říká tichým hlasem, který přesto hlasitě rezonuje ve velkém sále jeho ateliéru. Ten si zřídil v Mikulově na hranicích s Rakouskem v rozlehlém barokním dvoře ze 17. století, kde kdysi sídlil zájezdní hostinec Bei dem wilden Mann, U Divého muže. Z konírny Piršč udělal dílnu, místo zvířat tam dnes stojí pece, police s formami a vana na glazování. Sál hospody, kde je usazený na barové stoličce, slouží k pořádání společenských akcí, koncertů a výstav.
Historické prostory dokonale ladí s porcelánem, materiálem se staletí trvající tradicí. První manufaktura v českých zemích vznikla v roce 1792, o nějakých sto let později než mikulovský zájezdní hostinec. Piršč se ke křehkému materiálu dostal za studií na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové, kde studoval keramiku a kde mu technologii výroby porcelánu představil spolužák původem z Karlových Varů, pomyslného porcelánového centra v Čechách. Ostravského rodáka zaujala dokonalost, tenkostěnnost a zpracování i tak obyčejné věci, jakou je konvice. „Prostě mě to dostalo,“ říká lakonicky. „Je to krásný matroš, krásná práce.“
Dvaačtyřicet centimetrů vysoké váze Filigrán se hned po jejím zrození dostalo odborného uznání, když se v roce 2005 ocitla ve výběru stovky nejvýznamnějších českých výrobků Czech 100 Design Icons. Tato putovní výstava Českých center mapovala vývoj československého a českého designu od roku 1918 a byla doplněna o výpravný katalog.
„Ušlechtile a křehce působící objekt Daniela Piršče zaujme jemným vyřezávaným dekorem, který designér odvodil z české lidové krajky. Ačkoli váza vypadá jako umělecký artefakt, je sériově vyráběna pro český i zahraniční trh,“ vypočítává publikace kvality vázy.
Podpořte Reportér sdílením článku
Většinu své profesní dráhy zasvětil časopisům. Mimo jiné vedl magazíny Dolce Vita, Proč ne?! Hospodárských novin a Pátek Lidových novin.