České specifikum? Savo, Míša a hodně majonézy
31. října 2024
Reportér 10/24 · Číslo 122České specifikum? Savo, Míša a hodně majonézy
31. října 2024
Reportér 10/24 · Číslo 122České specifikum? Savo, Míša a hodně majonézy
Češi mají vysokou spotřebu majonézy, a to díky vánočnímu bramborovému salátu. Taky spolu se Slováky jako jediní milují tvarohové zmrzliny. „A když chtějí mít lidé opravdu čisto, berou na to Savo,“ říká Vojtěch Bukač, generální ředitel Unileveru pro Česko a Slovensko. Jak se změnil český trh, proč nemá šéfovskou kancelář a jak se u nich ve firmě osvědčila „otcovská dovolená“?
Upřímně řečeno, ze zmrzlin mám nejraději sorbety. Pro mě tak byla milým překvapením „oranžová“ novinka Magnum Double Sunlover, která má trochu podobný charakter. A takový tvarohový Míša s tradiční čokoládovou polevou, to je klasika.
Celý zmrzlinový trh roste. Po útlumu během covidu spotřeba stoupla výš, než byla předtím. Počasí samozřejmě hraje také důležitou roli. Horké léto se projevilo nejen v nárůstu prodejů zmrzlin, ale třeba také antiperspirantů.
Jsme rozkročeni přes více kategorií, takže nemáme jako firma jednu dominantní sezonu. Spíše se dá mluvit o sezonách jednotlivých produktů a kategorií. Majonézy Hellmann’s mají u nás i na Slovensku pochopitelně vrchol ve vánočním období bramborového salátu. Silné jsou také Velikonoce a poslední dobou i léto kvůli grilování.
Pod značku Hellmann’s patří i řada dalších produktů: dresinky, grilovací omáčky a podobně. Ale ani klasickou „tatarku“ už dnes lidé nemají spojenou jen se smaženým sýrem, jako je to u naší generace. Mladší zákazníci ji používají v daleko širším směru.
Pro část zákazníků je to důležité. A ti se zaměřují zejména na zemi původu a pak také na složení potravin, především na obsah cukru a tuků. Méně už je zajímá udržitelnost nebo produkce, jde jim hlavně o složení. Tato skupina je také obvykle nejméně cenově senzitivní. Nejčastěji vidíme, že dají přednost kvalitě a složení před cenou.
To jsou lidé, kteří mají omezené finanční prostředky a cena je pro ně rozhodující faktor. Určitě mezi ně patří řada penzistů, ale zdaleka nejen oni. Tito lidé nakupují nejvíce v akcích.
Bohužel musím konstatovat, že ano. Je zde ještě střední vrstva zákazníků, kteří občas nakupují v akcích, ale zároveň si někdy dopřejí bez ohledu na cenu. Tato skupina se ale v posledních letech zmenšila, většinou tak, že se lidé z ní přesunuli mezi ty cenově nejcitlivější.
Růst cen potravin byl citelný. Zároveň se ale musíme podívat na celkové prostředí. Stouply ceny všech vstupů včetně surovin, obalů, dopravy i mezd. Pokud za poslední čtyři roky vzrostla průměrná mzda o deset tisíc korun, musí se to někde projevit. Aby firmy, které se v tom řetězci produkce potravin pohybují, od zemědělců až po obchodníky, mohly ty vyšší mzdy zaplatit, musí se to odrazit v ceně výrobků. A má-li být potravina pro koncového zákazníka levnější, musí to někdo v té řadě zaplatit na své marži a zisku.
Většinu základních výrobků máme v nějaké pomyslné cenové mapě. Prostě máme jako zákazníci nějakou představu, kolik stojí máslo, kilo brambor nebo u nás sklenice majonézy. Konkrétní cenu pak porovnáváme s tímto obecným povědomím a podle toho se orientujeme.
V roce 2013 koupil holding Andreje Babiše vydavatelství Mafra, a odstartoval tak postupnou oligarchizaci médií v České republice. A hned v září 2014 vznikl magazín Reportér, který se chtěl věnovat nezávislé žurnalistice.
Co vzniku Reportéra předcházelo? Jaká byla noc před vydáním prvního čísla? Co všechno dnes můžete na stránkách Reportéra najít? Které osobnosti s námi spolupracují? A co všechno nabízí náš web?
Největší spotřeba je, pro někoho možná překvapivě, v severských zemích. A mimo Evropu samozřejmě v USA a v Kanadě. My nijak nevybočujeme z ostatních středoevropských zemí, i když je pravda, že v celém regionu spotřeba postupně roste.
Určitě hraje roli i kupní síla. Nicméně důležitou roli hrají i balení, v jakých se zmrzlina prodává. U nás donedávna prakticky neexistovaly pinty, tedy takové ty půllitrové kelímky zmrzliny, což je ve světě velmi populární balení. U nás byla zmrzlina považována za impulzivní nákup k okamžité spotřebě a domů jsme si pořizovali tak maximálně polárkáč na neděli.
Dnes už tvoří přibližně dvacet procent celého trhu. Obdobná je situace s multipacky, tedy baleními menších nanuků například po šesti či osmi. To je také velice populární. Obecně se dá říct, že si lidé kupují mnohem častěji zmrzlinu na doma, do práce – rozšířil se okruh míst, kde zmrzlinu konzumujeme.
Jsou za tím desítky let zvyku a tradice. Když k nám přijíždějí kolegové z ciziny, diví se, proč máme tvarohovou zmrzlinu. Dáváme jim ochutnat a reakce jsou různé, někomu chutná, jiným ne. Podle mě je Míša super. Nicméně proč si získal takovou dlouhotrvající oblibu, na to žádnou konkrétní odpověď nemáme.
U nás ano, i když ve světě to tak není. V Česku je velmi vysoká průměrná spotřeba majonézy na obyvatele. Je to samozřejmě dáno zejména těmi Vánocemi a bramborovým salátem.
Pro všechny potraviny platí, že se mají jíst se zdravým rozumem. Pokud byste snědl půl kila majonézy, v pořádku to není. Když si dáte trošku na salát, je to něco jiného a můžete si tak pokrm rozumně dochutit.
Obecně se příliš neliší od jiných. Výjimkou může být jen užívání sava jako multiúčelového čističe. Název Savo vznikl jako zkratka slov Sanace vody, nicméně u nás už se dávno vžil obecně jako synonymum silného čisticího prostředku. Když chtějí mít lidé opravdu čisto, berou na to Savo.
Zde jedno specifikum existuje, a to míra použití antiperspirantů. Ta je u nás nejen nižší než v zemích západní Evropy, ale i o poznání nižší než v jiných středoevropských zemích, například v Maďarsku a Polsku.
Řada potravin se liší podle místních chutí. To však určitě neznamená, že by na některých trzích byly šizené a jinde lepší. Odrážejí to, jakou chuť tamní lidé preferují. Například u majonézy je chuť v Česku kyselejší a v Polsku sladší, protože to tak chce většina českých, respektive polských zákazníků. A mohu zodpovědně říct, že například některé druhy německých polévek by u nás byly zcela neprodejné.
Rádi bychom se postupně posouvali o kousek výš. Nejde jen o velikost tržeb, ale také o objem prodejů a čistý zisk. Po pandemii nám stoupla řada nákladů a to mělo na zisk vliv.
Přesně tak, protože kdyby ceny odrážely celý růst nákladů, nebyly by pro zákazníky akceptovatelné.
Přirovnal bych to ke konvoji lodí. Jedna občas jede rychleji než jiná, v součtu ovšem dosahují stabilního tempa a výkonu.
Nevím, jestli je to startupová kultura, ale v každém případě u nás nemáme žádný výrazně hierarchický systém řízení. Zároveň je pro nás důležitý výsledek, a nikoli přesné hodiny, které člověk stráví v práci. Samozřejmě je třeba dodržovat domluvené schůzky a porady, jinak ale lidé mají velký stupeň volnosti. A také se nesnažíme napasovat lidi do nějakých rolí, ale přizpůsobit práci schopnostem jednotlivých lidí. Pokud budou dělat to, v čem jsou dobří, bude to firmu posouvat kupředu.
Abych mohl převzít zodpovědnost za chod týmu, musím mu dobře rozumět a mít správné informace. A k těm se v zavřené kanceláři dostáváte mnohem hůř, než když jste přímo mezi lidmi.
Je to jeden z projevů otevřené atmosféry. A ta našim lidem zjevně vyhovuje, protože jako hlavní benefity své práce zmiňují právě firemní kulturu a vztahy s kolegy.
Vystudoval gymnázium v Ústí nad Labem. Prošel několika společnostmi v oblasti retailového zboží a prodeje: Carrefour, Gillete, Procter & Gamble a Coca-Cola. V Unileveru působí už dvanáctým rokem. Do loňského roku zastával funkci obchodního ředitele pro český i slovenský trh, nyní již rok obě pobočky také vede. Vojtěch Bukač je ženatý a má dvě malé děti. Ve volném čase se tak věnuje především rodině. Mezi jeho koníčky patří také malování a chalupa.
To jsou chvíle, které vám už nic nenahradí. V práci jste celý život. A když se vám narodí dítě, je hezké být jako rodina spolu. Není to povinné, ale pokud chcete, můžete strávit pět týdnů s rodinou. Je to doba, která je nádherná a náročná zároveň, zvláště u prvního dítěte, kdy je pro vás všechno nové.
Využívají. Navíc to nemusí být pět týdnů v jednom kuse, mohou si je rozložit tak, jak to nejlépe vyhovuje jejich potřebám.
Ten přechod se sešel s obdobím, kdy se nám narodilo druhé dítě. Nevyužil jsem celých pět týdnů, ale byl jsem rád, že jsem mohl být nějakou dobu doma, pomoci manželce a zároveň si užít tu dobu, která je neopakovatelná.
Zcela jednoznačně, důvody snad není potřeba ani opakovat.
Dva lidé na poloviční úvazek dělají práci odpovídající jednomu místu. To se nám osvědčilo v případě maminek vracejících se z rodičovské. Ty třeba ještě nemohou nebo nechtějí návrat na plný úvazek a tohle je cesta, jak se mohou dobře zapojit. Podmínkou při takové sdílené práci samozřejmě je, aby si vzájemně dobře rozuměly. Užitečné je to i pro firmu, kdyby byly nadále doma, přicházely bychom delší dobu o jejich schopnosti.
Máme patenty na úpravy zmrzlin, ty pak nepotřebují skladovat v minus osmnácti stupních, ale stačí jim minus dvanáct. To představuje významnou úsporu energií nutných pro chlazení. Právě s tím začínáme, ale patenty jsou otevřeny i všem dalším výrobcům. Pokud jej použijí, mohou se v budoucnu přenastavit mrazáky v obchodech a skladech na úspornější provoz.
Není to tak, že by nám nějaký superpočítač řekl, co bude lidem nejvíc chutnat. AI se využívá při testování různých možností, protože dokáže rychle vyhodnocovat kombinace spousty faktorů. Vybere tak nejpravděpodobnější vhodné varianty pro daný trh, které pak musí ovšem stejně ochutnat a schválit člověk. Stejně tak nám AI pomáhá například analyzovat jednotlivé typy vlasů a navrhovat optimální produkty pro každou vlasovou skupinu.
To je novinka, kterou jsme uvedli minulý rok. Umělá inteligence vyhodnotila množství dat z celého trhu, posoudila šest tisíc ingrediencí a 3,5 milionu potenciálních kombinací vůní. Výsledkem byla limitovaná edice Axe A.I.
V prodejích obsazuje solidní střed tabulky. Úspěšnější je ve sprchových gelech, je to ale dáno i tím, že u deodorantů bývají lidé konzervativnější a to, co jim funguje, moc nemění.
Podpořte Reportér sdílením článku
Zakladatel magazínu Reportér.