Logo
Vojtěch Bukač, Unilever

České specifikum? Savo, Míša a hodně majonézy

Post Image

České specifikum? Savo, Míša a hodně majonézy

Play icon
18 minut

foto: Tomáš Binter

Češi mají vysokou spotřebu majonézy, a to díky vánočnímu bramborovému salátu. Taky spolu se Slováky jako jediní milují tvarohové zmrzliny. „A když chtějí mít lidé opravdu čisto, berou na to Savo,“ říká Vojtěch Bukač, generální ředitel Unileveru pro Česko a Slovensko. Jak se změnil český trh, proč nemá šéfovskou kancelář a jak se u nich ve firmě osvědčila „otcovská dovolená“?

Máte raději zmrzlinu Magnum, nebo Míša?

Upřímně řečeno, ze zmrzlin mám nejraději sorbety. Pro mě tak byla milým překvapením „oranžová“ novinka Magnum Double Sunlover, která má trochu podobný charakter. A takový tvarohový Míša s tradiční čokoládovou polevou, to je klasika. 

Letošní léto bylo velmi teplé. Projevilo se to nárůsty v prodeji zmrzlin?

Celý zmrzlinový trh roste. Po útlumu během covidu spotřeba stoupla výš, než byla předtím. Počasí samozřejmě hraje také důležitou roli. Horké léto se projevilo nejen v nárůstu prodejů zmrzlin, ale třeba také antiperspirantů.

Nacházíme se mezi letním obdobím „Magnum a Míša“ a zimním „Knorr a Hellmann’s“. Která sezona je pro vás z pohledu prodejů nejsilnější?

Jsme rozkročeni přes více kategorií, takže nemáme jako firma jednu dominantní sezonu. Spíše se dá mluvit o sezonách jednotlivých produktů a kategorií. Majonézy Hellmann’s mají u nás i na Slovensku pochopitelně vrchol ve vánočním období bramborového salátu. Silné jsou také Velikonoce a poslední dobou i léto kvůli grilování.

To slouží jako dochucovadlo?

Pod značku Hellmann’s patří i řada dalších produktů: dresinky, grilovací omáčky a podobně. Ale ani klasickou „tatarku“ už dnes lidé nemají spojenou jen se smaženým sýrem, jako je to u naší generace. Mladší zákazníci ji používají v daleko širším směru.

Přečtěte si také

Tři kategorie zákazníků

Jací jsou čeští zákazníci, co se týče kvality a složení výrobků? Zajímají se o to více než dříve?

Pro část zákazníků je to důležité. A ti se zaměřují zejména na zemi původu a pak také na složení potravin, především na obsah cukru a tuků. Méně už je zajímá udržitelnost nebo produkce, jde jim hlavně o složení. Tato skupina je také obvykle nejméně cenově senzitivní. Nejčastěji vidíme, že dají přednost kvalitě a složení před cenou.

Na opačném pólu pak logicky stojí ti, pro které je cena klíčová.

To jsou lidé, kteří mají omezené finanční prostředky a cena je pro ně rozhodující faktor. Určitě mezi ně patří řada penzistů, ale zdaleka nejen oni. Tito lidé nakupují nejvíce v akcích.

Podpořte Reportér sdílením článku