Logo

Placení náramkem? Kadeřnice si myslela, že jsem terminál začaroval, říká bankéř

9. října 2024

foto: Vojtěch Vlk

Časy, kdy člověk musel kvůli placení vyndávat peněženku, jsou pochopitelně dávno pryč. Vývoj jde, zvlášť v posledních letech, velmi rychle dopředu, lidé k placení běžně používají telefony i chytré hodinky, prosazuje se i prsten. Nyní je tu další novinka, mBank přichází spolu s Mastercard a Niceboy s designovým platebním náramkem. „Chtěli jsme přinést něco opravdu exkluzivního,“ říká Martin Podolák, zástupce generálního ředitele české mBank pro oblast produktového a segmentového managementu.

Proč právě náramky? Nestačí hodinky a prsteny?

Souvisí to s tím, že mBank je dlouhodobě lídrem v platební oblasti. Přicházeli jsme se spoustou inovací – a náramek pro nás byl dalším krokem. Před lety jsme začínali s účtem za nula, byli jsme součástí první vlny zavádění Google Pay a Apple Pay. Byli jsme taky první, kdo zvirtualizoval platební karty, a letos v červnu jsme na český trh uvedli platební prsteny. Náramek tenhle set krásně doplňuje, přináší něco jiného.

Co konkrétně?

Ne vždycky se hodí mít na sobě chytré hodinky, třeba když jdete do divadla. A zároveň ne každý holduje prstenům. Náramek má výhodu mimo jiné v tom, že jde lépe nakombinovat s tím, co máte na sobě.

Nejdou ty inovace moc rychle po sobě? Stíhají se v nich klienti orientovat?

Můžeme se bavit o tom, proč prsteny a náramky nepřišly najednou, ale fakt je, že celý svět zrychluje. Prsteny i náramky jsou unikátní, pokrývají jiné potřeby a situace klienta. Prsten můžete mít, když sportujete, ovšem náramek splňuje i estetickou potřebu. Vznikl ve spolupráci s dynamickou českou značkou Furiosa, jejíž mladí designéři přinesli něco navíc.

Jaká byla spolupráce s Furiosou?

Spolu s naším dalším partnerem, společností Niceboy, jsme náramkům chtěli vdechnout něco exkluzivního. Nechtěli jsme jen gumový pásek, který si omotáte kolem ruky a uvnitř kterého bude čip. Chtěli jsme přinést něco speciálního. Myslím, že se to povedlo – právě i díky kreativním lidem z Furiosy, kteří do náramků vnesli české nápady, české prvky a český design.

Praktická otázka: co když klient náramek jednoduše ztratí? Jak je zajištěna bezpečnost?

Náramek funguje skrz platební čip, který pracuje stejně jako bezkontaktní karta. Přiložíte k terminálu, zaplatíte, a pokud je částka vyšší než 500 korun, zadáte PIN. Pokud náramek ztratíte, v mobilní aplikaci ho zablokujete. Může to být i dočasně, pokud víte, že jste ho jen někam založili. Jakmile náramek najdete, jedním klikem ho zase aktivujete. Nebo můžete kartu z náramku úplně vymazat.

Přečtěte si také

Pán s prstýnkem

V čem je náramek přelomový?

Technologie bezkontaktního placení existuje už nějakou dobu, ale s náramkem se dostanete do jiných dimenzí než s plastovou kreditní kartou. Velkou výhodou je například voděodolnost a náramek ani prsten nemusíte nabíjet, což je pro klienty velký „game changer“, když si pomůžu módním výrazem z angličtiny.

Takže revoluční věc?

Technologie pasivního čipu poháněného magnetickým polem z platebního terminálu umožňuje velkou flexibilitu. Můžete být třeba na pláži nebo někde, kde není mobilní signál, přesto můžete v pohodě platit a nemusíte se o nic starat. Tohle se lidem, se kterými se o našich nových technologiích bavím, hodně líbí.

Žasnou v obchodech, když platíte náramkem nebo prstenem?

Patřil jsem k těm, kdo technologie testovali ještě před uvedením na trh. Moje kadeřnice mi jednou nevěřila: myslela si, že jsem terminál začaroval. Ví, že pracuju v bance, a nejspíš měla pocit, že znám nějaký fígl a že jsem na terminálu zmáčkl nějaké tajemné tlačítko. Což jsem samozřejmě nezmáčkl a kadeřnici jsem to vysvětlil.

Že by moderní platební technologie prolamovaly ledy a dala se díky nim navázat komunikace?

Taky si to říkám. V několika obchodech se mi stalo, že prodavačka ještě zavolala kolegyni a vyptávaly se mě na detaily nebo kde můžou prsten s náramkem pořídit. Nebo když jsem zaplatil někde, kde obsluha vyvolává zákazníky k hotové objednávce, vždycky jsem byl ten „pán s prstýnkem“.

Přečtěte si také

Do šuplíku ne

Prsteny jsou v oběhu od jara. Jak moc jsou populární?

Za první tři měsíce se jejich prostřednictvím v Česku uskutečnilo 120 tisíc plateb. Je to zajímavé číslo, které dokazuje, že si naši klienti prsteny oblíbili. Na žebříčku plateb dokonce přeskočily nositelná zařízení typu Xiaomi Pay nebo hodinky s Google Pay. Mimochodem, pro první vlnu jsme si připravili něco mezi deseti a jedenácti tisíci prsteny, přičemž v tuhle chvíli je jich mezi klienty kolem osmi tisíc.

Ještě zpátky k náramkům: jak se daří vaší limitované edici?

Pro Česko a Slovensko jsme připravili dva tisíce kusů. Všechny ještě nejsou vyprodané, ale zájemcům bych doporučil, aby si pospíšili.

Pokud to nestihnou, kdy bude dostupná další série?

Budeme o tom diskutovat s kolegy z firmy Niceboy, příprava náramku není jednoduchá. Není to tak, že bychom luskli prstem a měli na skladě desetitisíce komponentů, které bychom jen složili a druhý den to měli kompletně připravené. Odhaduju, že další várku budeme mít k dispozici v nižších řádech měsíců.

Jak často teď klienti platí pomocí náramků?

Na trh jsme s nimi přišli teprve v polovině září, ovšem transakčnost se vyvíjí nad očekávání. Není to tak, že by si klient objednal náramek a strčil ho doma do šuplíku. Kdo ho má, často ho používá víc než kartu. Totéž platí o prstenech.

Přichází tyhle novinky z ciziny?

Ano, jsou inspirované technologiemi, které fungují i v zahraničí. Bavíme se o Skandinávii, Německu či Velké Británii. V našem regionu jsme první banka, která přináší komplexní servis. Díky firmě Niceboy máme lokálního výrobce a distributora technologie, což byl dosud problém, museli jsme objednávat třeba z Číny nebo Británie. Tohle je v rámci střední Evropy první plně integrované zařízení, které poskytuje a garantuje banka. V tomhle případě jsme dokonce rychlejší než Polsko, které patří k lídrům v oblasti bezkontaktního placení a inovací.

Martin Podolák (35)

Placení nehtem

Když vás poslouchám, říkám si, že nastává soumrak plastových platebních karet. Co vy na to?

Plastové karty opravdu ustupují do pozadí: jen letos v dubnu bylo 65 procent všech nově vydaných karet v mBank virtuálních. Mají mnoho výhod: můžete si je založit okamžitě a okamžitě s nimi platit. A taky si je okamžitě tokenizovat čili nahrát do zařízení. A pozor, jakmile nikde nefiguruje plastová karta, nefiguruje nikde ani její číslo. Což je něco, na co cílí podvodníci, kteří jsou schopní číslo karty zneužít. Pokud máte kartu nahranou v prstýnku nebo náramku, dochází k platbě takzvaným tokenem, u kterého se nikdy s číslem karty nemanipuluje.

Takže rozhodně soumrak karet…

Ne tak docela. Vždycky svým klientům nebo kamarádům říkám, aby u sebe měli aspoň jednu klasickou platební kartu, hlavně když cestují do zahraničí.

Proč?

Jestliže my v Česku máme kvalitní pokrytí bezkontaktními terminály a pestré standardy placení, neznamená to, že je to tak ve všech zemích. Někde můžete narazit na limity pro placení telefonem, někde po vás bude terminál chtít vsunutí karty nebo kontrolu přes čip. Ovšem už je asi za námi období, kdy jsme měli naditou peněženku s několika kartami pro rozdílné účely.

Potvrzují to i vaše statistiky?

Naprosto. V srpnu a září klienti mBank v Česku provedli na terminálech obchodníků 54 procent všech transakcí něčím jiným než kartou. I díky prstenům a náramkům se nám v tomhle segmentu daří každý měsíc růst o jeden až dva procentní body.

A jak se daří službě Pay to Fuel? Řidiči škodovek můžou při tankování u čerpacích stanic OMV zaplatit na dálku.

Tahle služba se teprve rozjíždí, ale od začátku ji vnímáme jako další krok ke zjednodušení a provázání platebních technologií s každodenním životem. Karta se přenese přímo do infotainmentu auta, u benzinky si zadáte konkrétní stojan a nemusíte chodit na pokladnu. Nejen v dešti nebo chladu to může být příjemné. Je to skvělá technologie, kterou můžeme dál posouvat, protože nám dává velký smysl.

Placení telefonem, hodinkami, prstenem nebo náramkem by ještě před pár lety znělo jako sci-fi, teď je to běžné. Kam se ještě můžeme dostat?

Když se dívám do starých materiálů, zjišťuju, že Google Pay nebo Apple Pay jsou s námi zhruba od roku 2019, přitom já mám pocit, že je používáme desítky let. I tohle je důkaz, jak rychle se technologie proměňují. Kam až se dostanou? Odpovídám, že tam, kam budou lidé potřebovat. Je to i záležitost vývojářů a jejich myšlenek. Technologie pasivního čipu ho umožní dostat do téměř jakéhokoliv předmětu.

Například?

Už jsem viděl čip v umělém nehtu. Takže dámy by mohly platit mávnutím ruky. U každé inovace se nabízí důležitá otázka, jestli to bude pro klienty využitelné, jejich potřeby jsou na prvním místě. Nechci odkrývat všechny karty, ale můžu ujistit, že chystáme další novinky.

Podpořte Reportér sdílením článku