Influenceři. Král je mrtev, ať žije král

Post Image

Influenceři. Král je mrtev, ať žije král

Play icon
18 minut

foto Profimedia.cz a archiv

Facebook není in – platí mezi dětmi, včetně těch českých. A minulostí je i donedávna slavný Jirka Král, jenž jako youtuber skončil. Jeho krok je symbolický. Ti, kdo ovlivňují nejmladší generaci, takzvaní influenceři, sice stále působí na YouTube, ale často přecházejí na Instagram a na čínskou službu TikTok. Aniž o tom mnozí rodiče vědí a aniž tuší, jaká rizika dětem v tomto světě od „jejich králů“ hrozí.

Kalendář ukazoval únor 2005. V Česku stál v čele vlády Stanislav Gross, německým spolkovým kancléřem byl Gerhard Schröder a v americkém Bílém domě úřadoval prezident George W. Bush. A právě tehdy vytvořila trojice zaměstnanců internetové platební služby PayPal platformu pro sdílení videí YouTube.

Tři muži – konkrétně Chad Hurley, Steve Chen a Jawed Karim – téměř jistě netušili, že právě založili službu, která bude mít o zhruba deset let později přes miliardu uživatelů a stane se jednou z nejzásadnějších součástí internetu. A velmi pravděpodobně to v plném rozsahu netušil ani Google, který už v roce 2006 službu za 1,65 miliardy dolarů koupil.

Pro srovnání: Instagram vznikl až o pět let později. A až v roce 2014 spatřila světlo světa služba Musical.ly – dnešní TikTok, což je aplikace pro sdílení krátkých videí.

Proč ovšem hovoříme právě o YouTube, Instagramu a TikToku?

Informace, které přitékají právě tudy, totiž ovlivňují zejména děti tvořící páteř stovek milionů uživatelů těchto služeb po celém světě. Například sociální síť Facebook, která vznikla o rok dříve než YouTube, je už v nejmladší věkové skupině podstatně méně vlivným kanálem.

Podpořte Reportér sdílením článku