Facebook, volby, peníze
8. října 2017
Reportér 10/2017 · Číslo 38Pokud se v minulosti řešila otázka manipulace masovými médii, šlo jen o malou ochutnávku toho, co přinesl internet. Ukazuje to postupné odkrývání příběhu, v němž na Rusko napojené účty na Facebooku a dalších sociálních sítích ovlivnily americké prezidentské volby.
Že Rusko využilo Facebook k ovlivnění amerických prezidentských voleb v roce 2016, je nepříjemným zjištěním. Je už dnes podloženo mnoha indiciemi a jde o zjištění alarmující – a to v řadě aspektů. Mimo jiné kvůli tomu, že se něco takového předvídalo, a zároveň proto, že Facebook něco takového dlouhou dobu odmítal a zlehčoval.
Když se před měsíci zjistilo, že na Rusko napojené profily na Facebooku pracovaly na ovlivnění amerických voleb, následoval typický příběh postupného a pomalého přiznávání pravého stavu věcí. Takový, jaký známe u Facebooku dlouhodobě – a který je často možné vidět u podobných krizových situací.
Facebook v rámci šetření objevil zhruba tři tisíce inzerátů za 100 tisíc dolarů v období od června 2015 do května 2017. Pořídilo si je zhruba 470 účtů a stránek – většina podporovala Donalda Trumpa či kritizovala Hillary Clinton. Velmi pravděpodobně přitom Facebook objevil pouze zlomek toho, co skutečně proběhlo.
Šéf firmy Mark Zuckerberg nejprve tvrdil, že Facebook nic ovlivňovat nemůže, že nic takového nedokáže. Kazilo mu to ale obchodní oddělení Facebooku, které ve stejnou dobu Facebook coby nástroj pro ovlivňování prodávalo. Což ostatně dělalo už roky: proč by si totiž jinak na Facebooku měly firmy kupovat reklamu, kdyby nebylo možné ovlivnit uživatele – tedy přesvědčit je ke koupi. Nebo, což je cílem předvolební reklamy, pomoci zvítězit ve volbách.
Posléze tak přešlo vedení Facebooku k opatrnému uznávání „možného“, ale rozhodně nijak významného a zásadně jen omezeného ovlivňování. Až v okamžiku, kdy už nebylo možné uhýbat, začal Facebook přesvědčovat, že bude spolupracovat, vše vyřeší a zavede postupy, mechanismy, které něčemu takovému zamezí.
Podpořte Reportér sdílením článku
Internetový publicista a odborník na sociální sítě. Aktivně provozuje web 365tipu.cz a méně aktivně řadu dalších.