SERIÁL: Ikony českého designu

Legenda mezi židlemi. Jak německý truhlář na Moravě vyrobil ikonu vídeňských kaváren

Post Image

Legenda mezi židlemi. Jak německý truhlář na Moravě vyrobil ikonu vídeňských kaváren

Play icon
13 minut

foto: TON

Navzdory svému prozaickému názvu je židle č. 14 s desítkami milionů prodaných kusů jedním z nejúspěšnějších kusů nábytku v dějinách a nefalšovanou designovou ikonou. Její ladné tvary ani po 165 letech nestárnou, ba naopak inspirují návrháře dodnes v podobě letos inovované verze 314.

Jen málokterý výrobek v sobě nese gründerského ducha průmyslové revoluce 19. století, zároveň hrdě obstojí i v manické digitální éře, a ještě k tomu stihne zásadně ovlivnit dějiny designu. Židle č. 14 se zrodila roku 1859 na vlně bouřlivých technologických inovací, do vínku dostala nadčasové křivky i praktičnost a přidala na tehdejší dobu nevídané distribuční postupy, s nimiž slaví úspěchy do dnešních dnů. 

„Čtrnáctka je jednou z nejdůležitějších židlí moderní éry designu,“ říká kurátor a teoretik designu Adam Štěch. „Je esencí jednoduchosti, symbolem přístupu, který tvoří dobrý design – nejen z estetického hlediska, ale i obchodně.“

Jak její název napovídá, nebyla první ani poslední židlí, jež vznikla v továrnách podnikatele Michaela Thoneta. Původem německý truhlář, jenž se přes Vídeň dostal na Moravu, vzal v první polovině 19. století novátorský postup výroby židlí ohýbáním bukových tyčí pomocí páry a dovedl jej k dokonalosti. Zavedl sériovou výrobu do převážně manufakturního oboru, díky níž mohl na trh chrlit výrobky po tisících, a navíc za nižších nákladů. Židle s prvními pořadovými čísly sice dělal ještě v malém počtu, ale s legendárním č. 14 se definitivně přiklonil k průmyslové velkovýrobě. 

Přečtěte si také

Hit kaváren

Na svou dobu pokrokový byl i samotný design čtrnáctky, jež sestávala z pouhých šesti komponentů připevněných k sobě deseti šrouby. Díky tomu se Thonet jednak zbavil časově náročného lepení a jednak přišel s geniálním nápadem dodávat výrobky zákazníkům v rozloženém stavu. Do zásilek se tak vešlo mnohem víc kusů a bylo snadné je exportovat na velké vzdálenosti. 

„Sériově zhotovované komponenty z ohýbaného bukového masivu, z nichž byl montován finální výrobek, podstatně zrychlily a zvýšily produkci a tím umožnily i její zlevnění. (…) Inovativní výrobní postup podnítil rozkvět celého nábytkářského průmyslu a zároveň vedl k rozvoji nového, dodnes esteticky atraktivního nábytkového tvarosloví. Thonetovy židle, křesla a další nábytkové kusy navazovaly na elegantní křivky biedermeieru, zvolená technologie jim zároveň dodávala nebývalou lehkost, pružnost a odolnost,“ uvádějí autoři rozměrné publikace Design v českých zemích 1900–2000, již vydalo pražské Uměleckoprůmyslové museum. 

Podpořte Reportér sdílením článku