Cukrová vata a poplašné cvičení. Proč už média nebudou jako dřív a co ještě mohou napravit  

Post Image

Cukrová vata a poplašné cvičení. Proč už média nebudou jako dřív a co ještě mohou napravit  

Play icon
22 minut

foto: ČTK/Profimedia.cz

Před deseti lety vyšlo první vydání magazínu Reportér a kolegové se mě letos v létě zeptali, zda bych u této příležitosti nenapsal esej o nynějším stavu českých médií a žurnalistiky. Pokusil jsem se tedy v textu – vycházejícím na místě pravidelného seriálu esejí na téma zásadní problém dneška – srovnat nynější dobu s érou do roku 2013, kdy jsem vedl redakci deníku MF DNES. Pozice novinářů a médií je dnes slabší než tehdy. A částečně si za to můžou sami, když nabízí publiku kombinaci cukrové vaty a poplašného cvičení. Přesto stále existuje naděje, že to může být lepší.

V souvislosti s koncem tištěných Lidových novin, nejstaršího tuzemského deníku, založeného v roce 1893, se objevila řada úvah o stavu české žurnalistiky. Poměrně často v nich zazníval povzdech, že média už nejsou, co bývala. 

Pokud mluvíme o klasických médiích, ve kterých pracují novináři – a o těch bude tento text –, je to pravda. Nejsou, co bývala, a už nikdy nebudou.

Postavení médií je dnes slabší než před deseti či patnácti lety. Za něco sami novináři, manažeři a majitelé nemohou, jinde je jejich odpovědnost zjevná. Ovšem minimálně část mohou ještě napravit.

Přečtěte si také

Pokles politického vlivu

Když před volbami 2010 tehdejší předseda sociální demokracie Jiří Paroubek prohlásil, že nehodlá odpovídat na otázky několika deníků a týdeníků, oplatili jsme mu po týdnu jeho bojkot v MF DNES podobným způsobem.  Vyhlásili jsme v novinách „den bez Paroubka“, kdy o něm kromě sloupku, který to vysvětloval, nevyšla ani jediná zmínka. Za další dva dny Paroubek svůj deklarovaný bojkot nepohodlných novinářů odvolal

Tato malá příhoda docela pěkně ilustruje, jaký byl tehdy vztah politiků a médií. Jiří Paroubek určitě redakci MF DNES zrovna nemusel (a to je velmi mírný výraz), zároveň věděl, že si nemůže dovolit, aby o něm největší noviny v zemi nepsaly. Zvláště v době blížících se voleb.

To se změnilo. Dnes už politici novináře zdaleka tolik nepotřebují. Vybudovali si přímé komunikační kanály se svými voliči, zejména na sociálních sítích. Zároveň se změnil trh, výrazně poklesl dosah řady médií a v tisku už dávno neexistuje žádný titul s tak významnou pozicí, že by nešel obejít. I u dalších typů médií je jen málo takových, která by politici nemohli ignorovat, pokud jim to bude připadat výhodné. 

Podpořte Reportér sdílením článku