Umění rámu. Návštěva v poslední rodinné firmě, kde se řemeslo předává po generace
15. září 2024
Reportér 09/24 · Číslo 121Umění rámu. Návštěva v poslední rodinné firmě, kde se řemeslo předává po generace
15. září 2024
Reportér 09/24 · Číslo 121Umění rámu. Návštěva v poslední rodinné firmě, kde se řemeslo předává po generace
Pomáhá obrazu vyniknout, přestože ten správný rám pozorovatel často ani nevnímá. Výroba rámů je velké řemeslo a správné rámy se draží i samostatně – a to za docela velké peníze. Aukce pořádají nejprestižnější světové aukční síně, u nás uspořádal prodejní výstavu rámů galerista Tomáš Hejtmánek. Přitom v Česku existuje už jen jediné tradiční rámařství, které funguje bez přerušení po mnoho generací: rodinná firma Brůžek. Někteří malíři totiž dávají přednost průmyslové výrobě, někteří dokonce svá díla prodávají bez rámu.
Proč se vlastně obrazy rámují, když si drtivá většina nás laiků v galerii rámu nevšimne?
Protože aniž bychom si to uvědomovali, rám našim očím a mysli vymezuje oblast, které máme věnovat svou soustředěnou pozornost, a odděluje ji od fádní zdi. Ostatně už na freskách nalezených v Pompejích jsou „obrazy“ oddělené od okolní stěny namalovaným rámem.
Kromě toho pochopitelně rám obraz chrání například před úhonou při stěhování nebo v případě děl vyvedených na papíře drží antireflexní sklo s UV filtrem (tak by to mělo být, i když v obyčejném rámařství vám na vaši litografii dají obyčejné sklo, pod nímž barvy časem vyblednou).
Ani ten nejlepší rám samozřejmě neudělá ze špatného obrazu okouzlující dílo – na druhé straně špatný, nebo spíš nevhodný rám každému obrazu ubere grády. Pochopitelně nemůže změnit, jak obraz vypadá, ale změní to, jak působí na diváka. A my to cítíme, byť jen podvědomě, protože si přece říkáme, že koukáme na obraz, a ne na rám.
Správný rám prokazuje obrazu stejnou službu, jakou dává elegantní dámě vhodný účes a make-up: pomáhá obrazu vyniknout, ale nepoutá pozornost na sebe. Jak řekl v nedávném interview v časopise o umění Apollo hlavní rámař londýnské National Gallery Peter Schade: „Často je nejvhodnější rám ten neviditelný.“
Je to paradox – rámařství je umělecké řemeslo a jeho smyslem je produkovat esteticky dokonalé dílo, ale když se to opravdu povede, výsledek většinou nepostřehneme.
„Spoustu obrazů jsem koupil jen kvůli rámům,“ usmívá se významný sběratel Jan Bejšovec.
A hned mi ukazuje rám, který si přinesl z jedné aukční síně: „Měli v něm nějakou grafiku, kterou nabízeli za vyvolávací cenu třináct set korun a neprodala se. Tak jsem jim řekl, ať si grafiku nechají a za rám že jim dám tisícovku. Skvěle se mi bude hodit k obrazu, který podle mě není zarámovaný ideálně.“
Podpořte Reportér sdílením článku
Bývalý šéfredaktor Mladého světa a bývalý ředitel Reader’s Digest pro střední Evropu.