Málo známé řemeslo

Umění rámu. Návštěva v poslední rodinné firmě, kde se řemeslo předává po generace  

Post Image

Umění rámu. Návštěva v poslední rodinné firmě, kde se řemeslo předává po generace  

Play icon
18 minut

foto: Tomáš Binter

Pomáhá obrazu vyniknout, přestože ten správný rám pozorovatel často ani nevnímá. Výroba rámů je velké řemeslo a správné rámy se draží i samostatně – a to za docela velké peníze. Aukce pořádají nejprestižnější světové aukční síně, u nás uspořádal prodejní výstavu rámů galerista Tomáš Hejtmánek. Přitom v Česku existuje už jen jediné tradiční rámařství, které funguje bez přerušení po mnoho generací: rodinná firma Brůžek. Někteří malíři totiž dávají přednost průmyslové výrobě, někteří dokonce svá díla prodávají bez rámu.

Proč se vlastně obrazy rámují, když si drtivá většina nás laiků v galerii rámu nevšimne? 

Protože aniž bychom si to uvědomovali, rám našim očím a mysli vymezuje oblast, které máme věnovat svou soustředěnou pozornost, a odděluje ji od fádní zdi. Ostatně už na freskách nalezených v Pompejích jsou „obrazy“ oddělené od okolní stěny namalovaným rámem.

Kromě toho pochopitelně rám obraz chrání například před úhonou při stěhování nebo v případě děl vyvedených na papíře drží antireflexní sklo s UV filtrem (tak by to mělo být, i když v obyčejném rámařství vám na vaši litografii dají obyčejné sklo, pod nímž barvy časem vyblednou).

Ani ten nejlepší rám samozřejmě neudělá ze špatného obrazu okouzlující dílo – na druhé straně špatný, nebo spíš nevhodný rám každému obrazu ubere grády. Pochopitelně nemůže změnit, jak obraz vypadá, ale změní to, jak působí na diváka. A my to cítíme, byť jen podvědomě, protože si přece říkáme, že koukáme na obraz, a ne na rám.

Správný rám prokazuje obrazu stejnou službu, jakou dává elegantní dámě vhodný účes a make-up: pomáhá obrazu vyniknout, ale nepoutá pozornost na sebe. Jak řekl v nedávném interview v časopise o umění Apollo hlavní rámař londýnské National Gallery Peter Schade: „Často je nejvhodnější rám ten neviditelný.“

Je to paradox – rámařství je umělecké řemeslo a jeho smyslem je produkovat esteticky dokonalé dílo, ale když se to opravdu povede, výsledek většinou nepostřehneme.

Přečtěte si také

Sběratel

„Spoustu obrazů jsem koupil jen kvůli rámům,“ usmívá se významný sběratel Jan Bejšovec. 

A hned mi ukazuje rám, který si přinesl z jedné aukční síně: „Měli v něm nějakou grafiku, kterou nabízeli za vyvolávací cenu třináct set korun a neprodala se. Tak jsem jim řekl, ať si grafiku nechají a za rám že jim dám tisícovku. Skvěle se mi bude hodit k obrazu, který podle mě není zarámovaný ideálně.“

Podpořte Reportér sdílením článku