Jak ochránit dítě na sociální síti? Změnit mu tvář
12. září 2024
Miliony nadšených rodičů po celém světě vystavují na sociálních sítích fotky svých dětí. Třeba i polonahých, v bazénu nebo na pláži. Málokdy si ale uvědomují, jak nebezpečné takové počínání může být, k fotkám se dostane prakticky kdokoliv – a dělat s nimi může cokoliv. Český vývojář Vojta Kabelka říká, že společnost musí k ochraně vizuálních dat teprve dospět. Pomoci má aplikace, u jejíhož zrodu stál: Egonym pomocí umělé inteligence citlivě změní tvář na snímku.
Velmi jednoduše. Uživatel do ní nahraje fotky nebo videa, ona detekuje tváře jednotlivých lidí a nahradí je tvářemi syntetickými, které si ale zachovávají většinu původní informace.
Například to stále bude tvář muže ve věku třiceti let z Evropy, který se směje a dívá se určitým směrem. Ve výsledném obrázku tedy odmazáváme pouze osobní biometrickou informaci.
Naším cílem je, aby originální identitu nepoznal ani algoritmus, ani vy jako živý člověk. Nicméně v tom druhém případě je to vždy subjektivní, člověk má většinou k fotce nějakou původní informaci. Takže zaručit, že anonymizovanou osobu na fotce stoprocentně nepoznáte, nemůžeme. Nicméně když to zjednoduším, chtěli bychom, aby ani rodič po použití aplikace nepoznal na fotce vlastní dítě.
Míříme – a zároveň si myslím, že ho dost možná nikdy nedosáhneme. Beru to jako cestu a neustálé vylepšování. Jak už jsem říkal, nikdy nebudeme moci stoprocentně garantovat, že živý člověk anonymizovanou fotku nepozná. Vždycky jde o to, co na ní přesně je a komu ji konkrétně ukážete. Ale u algoritmů se už o nějakých garancích hovořit dá.
V červenci jsme spustili takzvanou alfa verzi pro uzavřenou skupinu uživatelů. Během dalších týdnů jsme pak začali vypouštět beta verzi pro prvních asi padesát firemních zákazníků. Do konce roku by aplikace měla být veřejně dostupná pro kohokoliv.
Nemohu být konkrétní, ale pro klienty je naše přidaná hodnota v tom, že mohou využívat data a zároveň zachovávat ochranu osobních údajů. V Evropské unii už platí GDPR, budou se zavádět nová pravidla týkající se umělé inteligence. Evropa je obecně známá tím, že má poměrně velkou míru regulace, o čemž si každý může myslet, co chce. My věříme, že to smysl má, nicméně je fakt, že každá regulace má i nevýhody, například GDPR velice komplikuje zacházení s daty. My umožňujeme využít data způsobem, který je v souladu s danou regulací.
Měli jsme pár projektů, které byly primárně z marketingového prostředí. Třeba jedna lokální banka ve Švýcarsku pořádala akci a pořídila si z ní fotky. Samozřejmě chtěla některé zveřejnit a udělat si promo. Jenže ve Švýcarsku existuje zákon, který tamním bankám zakazuje zveřejňovat, kdo je jejich klientem. Banka tak potřebovala, abychom jí fotky anonymizovali. To je zcela konkrétní příklad, jak se dá Egonym využít.
Bylo to na podzim roku 2021. Tehdy jsem ve Švýcarsku pracoval pro jiný start-up a pamatuju si, jak jsme se s jedním výzkumníkem bavili o zneužívání vizuálního materiálu na sociálních sítích. On měl tehdy dvě děti a my čekali první. Probírali jsme, jak je jednoduché například z facebooku stáhnout fotky nebo videa, a samozřejmě jsme řešili i otázku, co se pak s takovým obsahem děje dál. Navíc jsme oba z branže počítačové grafiky, takže obrázky jsou naše agenda. Začali jsme používat termín visual privacy, tedy ochrana vizuálních dat. Naše motivace byla nejen komerční, ale i společenská. A taky hodně inovační.
Podpořte Reportér sdílením článku
Nejvíc jí baví rozhovory se zajímavými lidmi.