Michal Malátný se mnou raději nelétá, abychom se nezabili oba, říká kapelník Chinaski

30. srpna 2024

Post Image

Michal Malátný se mnou raději nelétá, abychom se nezabili oba, říká kapelník Chinaski

Play icon
80 minut

foto: Tomáš Poláček

V dětství se naučil holandsky, teď v padesáti se stal leteckým pilotem. Velmi překvapivě se rozvinul podcast Host Reportéra s Františkem Táborským, kapelníkem skupiny Chinaski.

V rozhovoru vypráví mimo jiné o tom, jak strávil jako kluk za minulého režimu čtyři roky v Belgii, kde byl jeho táta velmi úspěšným házenkářským trenérem: „Dalo mi to do života mimo jiné holandštinu, kterou jsem brzy mluvil líp než česky.“

Dostal se k západní hudbě a deska Appetite for Destruction od Guns N’Roses mu jako čtrnáctiletému změnila život: „Od té doby jsem věděl, že se chci věnovat muzice, brzy jsem se stal členem své první kapely Tupá kudla. Když mě Chinaski roku 1995 přijímali, tak ne z toho důvodu, že bych byl mimořádný kytarista – jim se spíš líbilo, že nosím kytaru hodně nízko, což jsem samozřejmě dělal po vzoru Slashe z Guns N’Roses.“

Vystudoval práva, ale nabídku na místo ve známé advokátní kanceláři odmítl, vždy ho živila jen muzika. V Chinaski nebyly jednoduché mezilidské vztahy, skupina si prošla i jednou tragédií, když zemřel kapelník Pavel Grohman. Jeho roli převzal právě František Táborský, který je sice introvert, ale o něco méně než zpěvák Michal Malátný.

Přečtěte si také

Co z té role mimo jiné vyplývá? „Vlastně se snažím držet směr fungování kapely, který kdysi nastavil Pavel Grohman a všichni jsme ho dodržovali. Neexistuje například, že by se někdo omluvil z koncertu, nechodí se pozdě, nepijeme alkohol před koncertem… A taky musím přemýšlet do budoucnosti a dávat pozor na to, aby se Chinaski pořád a pokud možno důstojně vyvíjeli.“

Pozoruhodná je závěrečná pasáž podcastu, ve které František Táborský hovoří o své celoživotní lásce k létání. „Jako kluk jsem chtěl být pilotem a přihlásil do Svazarmu,“ vzpomíná. „V pětadvaceti jsem lítal s větroněm, ale bylo to na mě tehdy dost drahé a ve vývrtkách se mi dělalo špatně, tak jsem létání vzdal. Změna přišla s covidem, kdy nebylo do čeho píchnout a pilot Karel Holas z Čechomoru nabídl, ať se s ním proletím. Špatně se mi nedělalo, naopak, měl jsem čas i nějaké našetřené peníze, tak jsem od té chvíle tři a půl roku studoval a teď mám veškeré potřebné licence až do úrovně obchodního pilota. Nechal jsem se zaměstnat v malé firmě, která létá taxi letadla, a začátkem září odletím s prvním klientem do Košic,“ těší se Táborský.

Některé spoluhráče už do vzduchu vzal, ale celou kapelu nikdy, a nejspíš se to ani neblíží. „Michalovi Malátnému klade manželka na srdce, ať se mnou nelétá,“ směje se: „Kdyby to náhodou spadlo, tak ať se nezabijeme oba.“

Podpořte Reportér sdílením článku