Vinyly nezemřely, naopak. Umělci je používají i jako chytrý marketing

2. září 2024

foto: GZ Media

Ačkoliv dnes většina lidí poslouchá hudbu z telefonu nebo počítače, vinylové desky žijí. A co víc, zájem o ně roste, i když ne nějak překotně. Obrovská část vinylů, které kolují po planetě, přitom pochází z Česka, konkrétně z firmy GZ Media, sídlící v Loděnici u Prahy. Vloni podnik vyrobil přes osmdesát milionů desek a utržil víc než 8 miliard korun. „Poslouchat hudbu z gramofonu je prostě jiný druh zážitku,“ říká výkonný ředitel firmy Michal Štěrba.

Jaká deska vám v poslední době udělala radost?

Skoro bych řekl, že každá, kterou vyrobíme, protože o zakázky je větší boj než v minulosti. Vždycky když se nám podaří získat nějakou hezkou velkou zakázku, mám radost. Sám to nemám tak, že bych měl jednu oblíbenou desku nebo jednoho oblíbeného umělce. Baví mě desky a jejich výroba jako taková.

Čím to, že se teď o výrobu vinylů vede větší boj než dřív? Přibylo firem, které je dělají?

Konkurentů, kteří vinyly nabízí, je opravdu podstatně víc, existují stovky firem, které poskytují obdobné služby a produkty jako GZ Media. Zároveň poptávka neroste tak rychle jako třeba za covidových let, trh se dostal víc do rovnováhy. Zájem o desky ale pořád je, prodejní čísla z celého světa ukazují růst zhruba o 5 až 10 procent, což je fajn.

Říkáte, že konkurence roste. Vy jste ale pořád největším výrobcem gramofonových desek na světě, je to tak?

Ano, to se nemění, mezi firmami vyrábějícími desky jsme s přehledem největší. Myslím, že držíme asi třetinový podíl.

Přečtěte si také

Jiný zážitek

Dnes lidem k poslouchání hudby stačí mobil, hudba je hodně digitalizovaná. Jak se tomu dá konkurovat fyzickým nosičem?

Je jasné, že většina uživatelů dnes konzumuje hudbu digitálně. Já to ale nevnímám tak, že by si tyhle služby konkurovaly. Hudba je rozmanitá a barevná, stejně jako její posluchači a fanoušci. Tomu, kdo má hudbu opravdu rád a kdo s ní spojuje intenzitu prožitku, nestačí pustit si Spotify. Takový člověk chce jít na koncert. Nebo si doma v klidu poslechnout ne jeden track, ale celé album, umělce. Tam je deska nezastupitelná. Poskytuje úplně jiný rozměr zážitku. Z tohoto pohledu je nám trochu jedno, jestli si zákazník kupuje desku, protože chce mít doma suvenýr, nebo ji chce pravidelně poslouchat na gramofonu. Důležité je, že lidé jsou sběratelé a mají rádi hudbu jako takovou.

V čem je zvuk z desky jiný než z mobilu?

Každý v tom asi vnímá něco jiného, ale já bych řekl, že je to hlavně intenzita prožitku. Pokud chcete hudbu poslouchat jako kulisu k jiné aktivitě, třeba k běhu nebo jízdě autem, není deska správné médium. Ale pokud máte chuť relaxovat nebo prožít umělecké dílo jako celek, pak sednout si k dobrému přehrávači, dát tam desku a poslouchat ji je opravdu jiný zážitek. Nehledě na to, že pro většinu lidí, kteří desky mají rádi, je zvuk analogového nosiče bližší, příjemnější. Netroufl bych si říct, že je lepší, ale je jiný.

Podpořte Reportér sdílením článku