Marcel Gajdoš, Visa

Londýn představil bezkontaktní platby, Tokio placení mobilem. Paříž změní platby na webu, říká šéf Visa 

Post Image

Londýn představil bezkontaktní platby, Tokio placení mobilem. Paříž změní platby na webu, říká šéf Visa 

Play icon
17 minut

foto: Tomáš Binter

Při olympijských hrách chce Visa obvykle představit světu pokroky v oblasti plateb. Bylo to tak v Londýně, Tokiu i nyní v Paříži, popisuje Marcel Gajdoš, generální ředitel firmy pro Česko, Maďarsko a Slovensko. A vysvětluje, v čem systém Click to Pay přiblíží e-shopy k tomu, co známe z placení mobilem v kamenných obchodech.

Kolik máte teď právě u sebe v hotovosti?

Nic. Tak před třemi roky jsem ještě pro jistotu nějakou hotovost míval, ale teď už ne. Už nemám ani klasickou peněženku, ale jen pouzdro na karty, kde mám kromě toho ještě občanku a řidičák.

Jak nejčastěji platíte? Mobilem, hodinkami, klasickou kartou?

Mobilem. To je ostatně pro Česko typické. My jsme v Evropě úplným lídrem, co se týče placení mobilem – a to s velkým náskokem.

Co to znamená v číslech?

Skoro polovina bezhotovostních plateb se odehrává prostřednictvím mobilního telefonu. Za Českem jsou Polsko a Slovensko, kde je to asi o deset až patnáct procent méně. A pak teprve následují další země.

Čím to, že se zrovna ve střední Evropě mobilním platbám tak daří?

Jedním z důvodů je bezpochyby to, že banky mají modernější systémy než ty tradiční na západě Evropy. Vznikaly později, a tak se nemusely ohlížet na nejrůznější omezení vyplývající z minulosti. Zároveň jsou čeští zákazníci ochotní akceptovat novinky a rychle si je oblíbí. Pokud to funguje a ulehčuje jim to život, začnou je používat. V tomto směru nemáme žádný blok a novinky přijímáme rychle. 

Na mnoha hudebních festivalech se platí bezhotovostně. Na tom největším, Colours of Ostrava, to bylo letos právě s vaším řešením. Jak to šlo?

Absolutně bez potíží. Bylo to rychlé, hladké, funkční. Ti, kdo měli platební kartu, nemuseli řešit nic. Ti, kteří kartu neměli, si mohli požádat o jednorázovou. Obchodníci byli úplně spokojení, protože jim narostly tržby zhruba o patnáct až dvacet procent oproti tomu, kdy se platilo i hotovostí.

Jaký je proti tomu poplatek za transakci? Čas od času slýcháme od menších gastro provozovatelů určité stížnosti.

Podle našich průzkumů je ten poplatek 1–2 % z transakce podle poskytovatele terminálu. Z oběda, který stojí 200 Kč, jsou to tak přibližně dvě až čtyři koruny. 

Jak jste vnímal bezhotovostní placení z pohledu návštěvníků?

Pro ty to bylo také snazší, bylo to rychlejší, než by byla platba v hotovosti a vracení bankovek a mincí. Myslím, že se na festivalu Colours of Ostrava i na Beats for Love jasně ukázalo, že i ty největší festivaly u nás lze bez problémů zvládnout cashless. 

Přečtěte si také

Největší jeviště

Visa je už desítky let partnerem olympijských her. K jakému účelu to partnerství slouží?

Často máme s olympiádou spojené rozšíření nějaké nové etapy v placení. Londýn 2012 pro nás byl ve znamení bezkontaktních plateb. Povedlo se to, bezkontaktní placení se rozšířilo, my jsme se v něm stali lídrem a funguje to. Tokio zase bylo ve znamení platby mobilem a principu zvaného tokenizace, ke kterému se určitě ještě vrátíme. Zafungovalo to zase dobře.

S čím byla spojena právě ukončená olympiáda v Paříži?

Ta byla pro nás spojena s rozšířením systému Click to Pay. Tedy bezpečného a pohodlnějšího placení na internetu.

Podpořte Reportér sdílením článku