Logo

Úspěch krajní pravice se přeceňuje. V EU se nic podstatného nezmění

24. července 2024

foto: Magali Delporte

Evropské volby žádné zásadní změny v nastavení Evropy nepřinesou, myslí si Anna Rosenberg, která v největším evropském správci majetku, skupině Amundi, vede tým analytiků zkoumajících politická rizika. Pokračovat bude Green Deal i tažení za elektromobilitou, a to ruku v ruce s čínskými automobilkami. Jednou z největších otázek dneška podle Rosenberg je, co bude dál s Ruskem.

Minulý měsíc proběhly volby do Evropského parlamentu, v nichž mimo jiné posílila krajní pravice. Co to podle vás bude pro Evropu znamenat?

Myslím, že obavy z toho jsou přehnané. Obecně se čekalo, že krajní pravice posílí, což se také stalo, ale nijak radikálně. Středové strany mají stále největší moc. Ve skutečnosti si nejvíc polepšil pravý střed. I když poslanců krajní pravice přibylo, nejde o jednotnou skupinu a mají v mnoha věcech odlišné názory.

Můžete uvést příklady takových odlišností?

Někteří poslanci krajní pravice jsou fiskálně konzervativní, zatímco jiní ne. Někteří jsou prorusky orientovaní, jiní ne. Shodují se hlavně v otázkách kolem imigrace a na zpomalení zelené transformace. Co se týče imigrace, EU už výrazně zpřísnila pravidla, takže v této oblasti k velkým změnám nedojde. Evropa navíc čelí nedostatku pracovníků, což dále komplikuje imigrační politiku. I proto nečekám žádné zásadní změny.

A co posílení krajní pravice znamená pro Green Deal?

Myslím, že nový parlament a Komise se zaměří na co nejefektivnější zavedení už schválených pravidel. Stávající klimatické zákony zůstanou, ale může dojít ke zpomalení zavádění nových politik.

Přečtěte si také

Na co se v tomto volebním období podle vás zaměří nová Komise a europarlament?

Pravděpodobně na obranu a bezpečnost, protekcionismus a státní pomoc, kybernetickou bezpečnost a energetické politiky. Jak jsem zmínila, nemyslím si, že vzestup krajní pravice by přinesl zásadní změnu.

Očekáváte, že zpomalení zelených politik se bude týkat i automobilového průmyslu?

Ne, nemyslím si, že dojde k významné změně. Máme již přijaté klimatické zákony a cíle, které musíme splnit do roku 2030 a 2050. Automobilový sektor je klíčový a už nyní vidíme, že v něm probíhají dramatické změny. Evropské automobilky se změnami počítají a v poslední době došlo k řadě investic, jako byl příchod čínských výrobců baterií do Maďarska, Francie a Itálie. Nebo dohoda společnosti Stellantis (sdružuje evropské a americké značky jako Fiat, Peugeot a Chrysler) o spolupráci s čínskými výrobci elektromobilů a baterií. Tento trend pravděpodobně ještě zrychlí, což povede k zásadní změně v evropském automobilovém průmyslu, který převezme více čínských technologií. K návratu do minulosti nedojde.

Podpořte Reportér sdílením článku