Logo

Snová, groteskní, hororová. Tvorbu Tima Burtona poznáte do deseti vteřin

28. června 2024

foto: Jan Hromádko

Z Prahy zamířila do Tokia, Soulu či Mexika, aby se po deseti letech vrátila zpátky do Česka. Výstava nazvaná Tim Burton: Návraty je v pražském Obecním domě k vidění do konce září a nechá vás nahlédnout do světa filmové legendy. „Jsou tu Burtonovy skici, storyboardy, loutky, ale třeba i ubrousky z podniků v Las Vegas nebo Paříže, na které taky kreslil,“ říká režisér, scenárista a animátor Jan Bubeníček, který se na vzniku výstavy v Praze podílel.

Výstava mapující tvorbu Tima Burtona odstartovala své putování po planetě v roce 2014, a to právě v Praze. Tehdy ji tady navštívilo rekordních sto tisíc lidí. Proměnila se za tu dobu nějak?

Rozšířila se o exponáty a kresby z filmů, které v mezičase vznikly. Což je třeba snímek Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti nebo Dumbo.

Překvapilo mě, že výstava nemá v každé zemi striktně danou podobu, a vy jste do ní tedy mohli kreativně vstoupit…

Výstavu pořádá nezávislá kurátorka Jenny He ve spolupráci s Tim Burton Productions a Art Movement (český pořadatel výstavy – pozn. red.). Exponáty putují do každé země stále ty samé. Americký tým velmi pečlivě řeší detaily instalace závěsných exponátů, v expozici loutek nám naopak nechal do značné míry volnou ruku.

Přečtěte si rozhovor se spoluautorem komiksu Alois Nebel

Co tedy český návštěvník může vidět na rozdíl třeba od Itálie, kde byla výstava předtím, než dorazila do Prahy?

Součástí expozice jsou i loutky, které se buď přímo používaly při natáčení, anebo sloužily jako koncept pro hrané filmy Tima Burtona. V některých zemí je mají vystavené jednoduše ve vitrínách, v Česku ale hlavní architektku výstavy Martinu Károvou napadlo dát loutky do obřích, jeden až tři metry velkých koulí, do nichž se dá z různých stran přes kulaté skleněné průhledy dívat. Ty koule mají připomínat velkou oční bulvu a malou zorničku, což je typický výjev z tvorby Tima Burtona.

Kde se ten nápad vzal?

Loutka v obyčejné vitríně tolik nevynikne. Funguje to podobně jako třeba u divadelního kostýmu nebo divadelní dekorace. Na denním světle vypadají vybledle, jejich barvy jsou hodně redukované a vyniknou až v osvětlené scéně před kamerou. Původně jsem si myslel, že budeme vyrábět jen malé koule, do nichž dáme vždycky jednu loutku a posvítíme na ni. Prostě že to budou jen takové lepší vitríny. Nakonec se ale rozhodlo, že některé ty koule budou i třímetrové, takže jsme museli vymyslet, co kolem nich bude, čím ty loutky obklopit.

Podpořte Reportér sdílením článku