Logo

A most mám podletět normálně, nebo hlavou dolů? Legenda Péter Besenyei přijede na Aviatickou pouť

31. května 2024

foto: Red Bull Content Pool

Ve svých téměř 68 letech je maďarský pilot Péter Besenyei světovou legendou akrobatického létání. Několikanásobný mistr světa i Evropy na sebe upoutal mezinárodní pozornost, když v Budapešti podletěl Széchenyiho most vzhůru nohama. Do historie letectví se zapsal především jako autor konceptu létání mezi pylony v závodě Red Bull Air Race. Před vystoupením na Aviatické pouti v Pardubicích poskytl Reportérovi krátký rozhovor.

Když se u nás zeptáte na nejslavnějšího maďarského sportovce, Češi si nejspíš vzpomenou na legendárního fotbalistu Ference Puskáse, který v 50. letech vedl maďarský národní tým a později zářil jako střelec v Realu Madrid. V samotném Maďarsku ale odpověď nebude takhle jednoznačná. Titul sportovce roku tam opakovaně přebírá několikanásobný mistr světa v akrobatickém létání a duchovní otec Red Bull Air Race Péter Besenyei.

Do povědomí světové veřejnosti se dostal poté, co jej jedna televizní společnost oslovila, zda by ve svém letadle nedokázal podletět Széchenyiho most v Budapešti. Besenyei se tehdy údajně zeptal, zda si to přejí normálně, nebo vzhůru nohama. Nakonec to provedl tím těžším způsobem. Ovšem jak sám říká – těžší neznamená nebezpečnější. Všechny prvky létání, které předvádí na veřejnosti, má totiž precizně natrénované. „Akrobatické létání je o přesnosti a pokoře. Nikdy neriskuji,“ říká v rozhovoru pro Reportéra nedlouho před letošní Aviatickou poutí, která se koná na pardubickém letišti o prvním červnovém víkendu.

Přečtěte si také

Skromnost na první místě

Muž, který je v akrobatickém létání něco jako Lewis Hamilton ve formuli 1, působí uvolněně a přátelsky. „Moje ukázka se obvykle odvíjí od proměnných faktorů, jako je vítr, slunce, teplota, výška mraků a samozřejmě i samotné místo, kde se akce koná. Pokaždé se snažím divákům nabídnout to nejlepší, co je v danou chvíli možné,“ říká Besenyei, který do Pardubic přiletí se svým maďarským akrobatickým speciálem Corvus Racer 540.

„Co můžu říct o Aviatické pouti? Hlavně to, že je to skvělá příležitost pro veřejnost, jak se setkat s letectvím, protože jsme opravdu blízko u lidí. Pouť přitahuje celé rodiny a člověk se může dohadovat, kdo z těch malých kluků a holek zatouží na základě tohoto zážitku po létání. Mezi dětmi v publiku jsou vždy nějací budoucí piloti,“ myslí si maďarský akrobat.

Na otázku, jaký je jeho největší zážitek z kokpitu letadla, odpoví, že létá už 52 let a bylo by těžké jmenovat jeden konkrétní. Muž, který vymyslel několik obtížných akrobatických manévrů a ve svém letadle podnikl mnoho nezapomenutelných a co do pilotáže velmi náročných akrobatických kousků, je totiž vyhlášený výjimečnou skromností. A tak nezbývá než se na to zeptat někoho jiného.

„Úžasný byl jeho průlet Korintským průplavem s pověstně těsnými stěnami, kde měl od krajů křídel rezervu jen na pár metrů. Jakýkoli výkon spojený s precizním ovládáním letadla je jeho parketa,“ komentuje jeho výkon český pilot Martin Nepovím, který v době Red Bull Air Race působil jako Besenyeiho týmový koordinátor. Se smíchem dodává, že mnohem víc než létání Besenyeiho zajímá rybaření. „O rybách a zážitcích spojených s rybolovem dokáže nadšeně a velmi dlouze vyprávět,“ říká Martin Nepovím. Besenyeiův seznam koníčků je dlouhý: několik let se na vrcholové úrovni věnoval karate, hraje na klavír, skáče s padákem, lyžuje, má vlastní značku vína a ve sklepě obrovskou sbírku lahví.

Prakticky nikdo neví, že Besenyei často chodí do vězení, kde před vězni vede přednášky o létání. Zdůvodňuje to tím, že zatímco on měl v životě hodně štěstí, jiní ho tolik neměli. „Nevím, možná ani nechce, aby se to o něm vědělo, protože zatímco někteří lidé se sebemenší charitou chlubí v médiích a na sociálních sítích, Péter je tak skromný, že se nechlubí vůbec ničím,“ říká Martin Nepovím.

Přečtěte si také

Vyrůstal na dohled letiště

Besenyei si za svou kariéru užil hodně slávy, ale když mu to okolnosti dovolí, pozornosti veřejnosti se spíš straní. Pořídil si dům daleko od lidí uprostřed bažin s vlastním rybníkem, kde si uloví rybu k obědu.

Jen pár dní po svém vystoupení na Aviatické pouti v Pardubicích oslaví 68. narozeniny, a protože se traduje, že akrobatičtí piloti zrají jako víno, nabízí se otázka, co dělá pro to, aby se ve svém věku udržel v kondici.

„Létat akrobacii včetně přetížení 10G mi nedělá vůbec žádný problém. Létám dlouho a troufnu si říct, že letadlo se stalo prodlouženou součástí mého těla. Stává se, že sedím v kokpitu třeba i pět nebo šest hodin denně, ale ani pak se necítím unavený,“ říká Péter Besenyei. Narodil se v roce 1956, pouhé čtyři měsíce poté, co Nikita Chruščov krvavě potlačil maďarské povstání proti sovětské okupaci.

Besenyei vyrůstal v sousedství budapešťského letiště, kde obdivoval tajemné stroje i výkony odvážných pilotů. Za vstup do aeroklubu nemusel platit, protože podobně jako v jezdeckých klubech si své členství mohl ve svém volném čase odpracovat. Nadšený mladík uklízel hangáry, sekal trávu a posunoval letadla, než se konečně – v šestnácti letech – dočkal svého prvního sólového letu.

Přečtěte si také

Leteckým akrobatem od roku 1981

V roce 1981 se stal členem národního akrobatického týmu a od té doby v létání pravidelně soutěžil. Jeho budoucí kariéru ovšem záhy narušila tragédie: většina jeho kolegů zahynula při leteckém neštěstí, když jako pasažéři v dopravním letadle letěli pro akrobatická letadla, která kvůli špatnému počasí uvázla na jiném letišti. Nebylo to vlivem poruchy, ale špatným rozhodnutím pilota. Besenyei, který tehdy neletěl, protože ještě neměl zkušenosti na pilotáž daných letadel, se několik měsíců přemáhal, aby se vůbec do aeroklubu vrátil. Dodnes údajně nerad létá dopravními letadly, i když si uvědomuje, že jde statisticky o nejbezpečnější způsob cestování.

Do historie letectví se zapsal jako autor konceptu závodění mezi nafukovacími pylony, který poprvé odstartoval v roce 2003 a rychle se rozrostl do podoby světového poháru se zastávkami od USA až po Japonsko a Austrálii. Soutěž, která si díky dvěma českým účastníkům Martinu Šonkovi a Petru Kopfsteinovi získala velkou popularitu u nás, bohužel v roce 2019 skončila. „V její obnovení mohu jen doufat, protože jsem ji upřímně miloval,“ říká Péter Besenyei, který vyhrál hned první ročník. „I když k tomu dojde, pravděpodobně už to bude spojené s nějakou jinou značkou, ale opravdu věřím, že se tato soutěž ještě někdy vrátí, protože diváci i média si Air Race oblíbili jako rychlý a technický sport, který je velice mobilní. Závod nepotřeboval žádný daný okruh jako třeba formule a trať se dala postavit prakticky kdekoliv, třeba v horském údolí, na pláži nebo na letišti. Věřím, že jednou ho opět uvidíme,“ říká Besenyei.

Lidé, kteří měli možnost jej osobně poznat, tvrdí, že má v sobě něco jako jadernou elektrárnu, protože bez ohledu na svůj věk překypuje bezbřehou energií. „Úplně nejvíc z něj ovšem sálá bezprostřední člověčina. Ač je obrovskou celebritou, ke všem se chová přátelsky a vlídně. Létat umí kdekdo, ale jeho lidskost je jeho hlavní předností,“ popisuje maďarského pilota Martin Nepovím, který připomíná i jeho smysl pro humor.

Jeho vztah k českému letectví je dán už jen tím, že se účastnil mnoha českých soutěží a mezi českými piloty má mnoho dobrých přátel. A tak když se rozhovor chýlí ke konci, přejde do češtiny a loučí se „Na shledanou a ahoj!“.

Několikanásobný mistr světa Péter Besenyei vystoupí na Aviatické pouti oba dny krátce po poledni. Program leteckého dne najdete na www.aviatickapout.cz.

Podpořte Reportér sdílením článku