Silniční cyklistika je nový golf, říká zakladatel závodu Road Classics

24. května 2024

foto: použito se svolením Jana Hejdy

Uzavřené silnice, ředitelský vůz, fanoušci podél trati a perly české krajiny. Taková jsou lákadla nové série cyklistických závodů Road Classics. K výšlapu na Ještěd, kam se vloni vydrápalo sedm set závodníků, letos přibudou Pálava a Klínovec. Přihlásit se mohou jak jezdci, kteří hodlají útočit na stupně vítězů, tak nadšenci, kteří si chtějí jízdu užít po svém a třeba se cestou zastavit na kafe. „Silniční cyklistika zažívá vzestup,“ říká Jan Hejda z pořádající agentury RAUL!.

Cyklistická série Road Classics používá slogan „Monumenty, co tě zvednou ze sedla“. Jak si vysvětlit slovo monumenty?

Ten výraz se používá jako společné označení pěti jednodenních klasických závodů v Itálii, Francii a Beneluxu, které mají dlouhou historii a každý z nich nabízí nějakou zvláštnost. Například závod Paříž–Roubaix, kterému se říká Peklo severu, se jede z větší části po dlažebních kostkách a jeho tradice sahá do roku 1896.

To si docela troufáte, když váš podnik vznikl teprve v roce 2023…

Je nám jasné, že to může vypadat jako drzost. Chceme ale fanouškům silniční cyklistiky vnuknout pocit, že i oni si mohou dopřát něco na podobný způsob: luxus uzavřených silnic s maximálním organizačním pokrytím jako na velkých profi závodech. Slovo monumenty v našem případě odkazuje i na ikonická česká místa. První byl vloni Ještěd, kolem něhož cyklisté obkrouží přes sto kilometrů a na závěr vyšlápnou na úplný vrchol. Letos přidáváme Pálavu a Klínovec, do budoucna nevylučujeme další lokality.

Jiné závody s takovými parametry – amatéři na uzavřených silnicích – u nás neexistují?

Částečné nebo úplné uzavírky silnic jsou u nás typické pro závody profesionálů. Širší cyklistická veřejnost či amatéři mají v Česku velmi málo možností si na uzavřených silnicích zazávodit. Proto chceme dávat šanci i cyklistům, kteří si chtějí vyzkoušet, jaké to je, absolvovat regulérní silniční závod – vjíždět do zatáčky bez rizika, že se proti vám vyřítí auto, dopřát si zážitek z jízdy v pelotonu nebo za ředitelským vozem.

V propozicích nabízíte kromě samotného závodu i formát zvaný „švih“. O co jde?

Jezdcům, kteří zvolí švih, se měří čas jen na vybraných úsecích. Díky tomu můžou zastavovat na občerstvovačkách, které vypadají trochu jinak než při ostatních hromadných akcích – například kávu servírujeme v porcelánu čili žádné kelímky. Nebo si mohou vychutnávat výhledy. Cestou na Ještěd projíždějí například Kryštofovým údolím, kde je ikonický železniční viadukt, nádherné místo. Zatímco závodník tady bude drtit soupeře ve stoupání, švihař může odbočit a udělat si hezkou fotku. A v klidu pokračovat dál.

Přečtěte si také

Jak jezdit ohleduplně

Čím to je, že silniční cyklistika získává takovou oblibu i mezi amatéry?

Velkou roli hrají například přímé přenosy nejslavnějších závodů. Dřív na ně koukali hlavně srdcaři, teď je to show, která uchvátí skoro každého. Vedle detailního snímání dramatických okamžiků jsou tam krásné záběry na přírodní scenerie i historické památky, je to vlastně cestopis – s cyklistikou na pozadí. Díky tomu vzniká i v Česku pestrá silničářská komunita. Party kamarádů vyrážejí na pravidelné vyjížďky, podporují to výrobci značkových kol, je to hodně spojené s gastronomií, designem, architekturou, módou… Někdy říkáme, že silniční cyklistika je nový golf.

Podpořte Reportér sdílením článku