Dětem by pomohly školy bez mobilů. Ve světě už je omezují, Česko trochu zaspalo
5. května 2024
Reportér 05/2024 · Číslo 117Dětem by pomohly školy bez mobilů. Ve světě už je omezují, Česko trochu zaspalo
5. května 2024
Reportér 05/2024 · Číslo 117Dětem by pomohly školy bez mobilů. Ve světě už je omezují, Česko trochu zaspalo
Mnoho digitálních technologií bylo záměrně vyvinuto jako vysoce návykové, aby generovaly zisk. Problém s nimi mají dospělí, ještě více však děti, u nichž digitální technologie můžou vést k tomu, že nesportují, mají potíže se soustředěním a jednodušeji sklouznou do psychických problémů. „Jeden vyspělý stát za druhým nyní reviduje svůj přístup k digitálním technologiím. Začaly tam, kde je to nejjednodušší – na půdě škol,“ píše spisovatelka a učitelka mediální výchovy Michaela Mlíčková Jelínková. Český stát však problém, na rozdíl od mnoha zemí, včetně USA, Británie, Nizozemska či Jižní Koreje, zatím neřeší, upozorňuje autorka a odpovídá tím na tradiční otázku magazínu Reportér, co považuje za zásadní problém dneška.
Lidé různých názorů z pravé, levé i střední části politického spektra, s nimiž ne každý nutně souhlasí – takoví jsou autoři seriálu esejí odpovídajících na otázku: Co je zásadní problém dneška?
Dospělí i děti často tráví se smartphony více času, než by bylo zdrávo. U dětí a mladistvých je přitom situace ještě závažnější: jejich mozek se vyvíjí, je nezralý a není schopen stejné seberegulace jako mozek dospělých. Proto je i více náchylný propadat technologiím, které jsou často vyvinuty tak, aby na nich lidé trávili co nejvíce času, hráli hry, klikali na reklamy a generovali tak technologickým firmám zisk. Hodiny, dny, týdny a měsíce strávené online pochopitelně (a prokazatelně) dopadají i na fyzickou kondici dětí: s pohledem upřeným na displej se člověk opravdu moc nehýbe.
V České republice dnes není nemožné vidět, jak velmi malé děti místo zkoumání světa kolem sledují obrazovku smartphonu, případně tabletu, který jim dal do rukou někdo z rodičů. Ať už kvůli tomu, aby se dítě uklidnilo, zabavilo, nebo se snad dokonce připravilo na „digitální budoucnost“. Přitom se dnes považuje za prokázané, že u nejmenších dětí, zhruba do pěti let věku, používání technologií negativně ovlivňuje psychomotorický vývoj včetně vývoje řeči. I proto Světová zdravotnická organizace a Americká pediatrická akademie doporučují, aby děti do dvou let netrávily, s výjimkou videohovorů, na obrazovce žádný čas. A aby děti ve věku mezi dvěma a pěti lety sledovaly na smartphonu či tabletu maximálně jednu až dvě hodiny kvalitního obsahu pod dohledem dospělých. Pro děti od pěti let dále pak doporučují maximálně dvě hodiny denně.
Specifickým problémem je situace ve školách. Nejnovější celosvětový výzkum organizace OECD v oblasti vzdělání PISA 2022 uvádí, že nadměrné používání digitálních technologií studenty rozptyluje a má prokazatelně negativní vliv i na studijní výsledky. UNESCO v rozsáhlé zprávě z července 2023 vyzvalo vlády světa k regulaci používání digitálních technologií ve školství. Jeden vyspělý stát za druhým – k jejich přehledu se ještě dostaneme – nyní reviduje svůj přístup k digitálním technologiím na půdě škol. Cílem je, aby bylo možné se věnovat v pohodě učení, a také to, aby se žákyně a žáci mohli lépe soustředit, vzdělávat a socializovat.
Jak je tomu ovšem u nás?
Podle sdělení mluvčí ministerstva školství z dubna se v tuto chvíli v Česku plošná regulace technologií na půdě škol neřeší.
Podívejme se třeba za oceán. Ve Spojených státech se dnešní digitální technologie zrodily a není asi náhodou, že právě tam došli nejdále nejen v diskusích, ale přímo i v opatření, jak čelit dopadům jejich používání dětmi i dospívajícími. A to přesto, že lobby tamních globálně vlivných technologických firem je velmi silná; jejich marketingové rozpočty jsou ohromné. Technologie ve školství jsou přitom fantastický byznys. V USA se mobily a tablety masově objevovaly ve školách o několik let dříve než jinde na světě: americká kultura je do značné míry k používání všemožných technologií tradičně optimistická a je zde silně rozšířená myšlenka, že technologický pokrok zajistí i pokrok společenský.
Ovšem dnes v USA zaznívá ohledně používání digitálních technologií na školách snad nejvíce kritických hlasů na světě. Ve více než třech čtvrtinách státních škol se již používání těchto technologií reguluje, Florida jako první stát zakázala používání sociálních sítí i mimo školu dětem až do věku 16 let. Jednačtyřicet států USA společně zažalovalo společnost Meta za záměrně návykový design jejich produktů a za utajování souvisejících výzkumů.
Podpořte Reportér sdílením článku
Autorka je spisovatelka a publicistka, zabývá se mezinárodními vztahy a Evropskou unií.