Smysl má každá větvička i louže
11. dubna 2021
Reportér 04/2021 · Číslo 80Smysl má každá větvička i louže
11. dubna 2021
Reportér 04/2021 · Číslo 80Smysl má každá větvička i louže
Obě začaly studovat architekturu a obě došly ke stejnému závěru: pokud chtějí v oboru něco změnit, nebude to tak, že budou klasicky navrhovat domy. Zajímala je udržitelnost: aby stavby, ale i celé čtvrtě či města obstály po ekologické i ekonomické stránce. Karolína Barič a Kateřina Eklová proto nedávno společně založily iniciativu Rethink Architecture. Jejich přáním je, abychom víc mysleli na přírodu, když chceme stavbou kus přírody ubrat.
Na jihovýchodním pobřeží Spojených států amerických, ve státě Georgia, stojí v centru tamního hlavního města Atlanta na adrese 422 Ferst Dr NW na první pohled nepříliš velký, částečně prosklený dům. Nazývá se Kendeda Building a z ulice by vás zaujal možná nezvyklou střechou, která je o dost větší než budova sama a tak trochu lítá ve vzduchu. Stojí tu teprve dva roky a slouží jako posluchárna, jsou v ní laboratoře, třídy, kanceláře; ve střešní zahradě na ploše zhruba čtyř set metrů čtverečních se nachází včelín a pěstují se tam borůvky. To celé v areálu univerzity Georgia Institute of Technology.
Není to ale jen střecha, která poutá pozornost. Tato vysoce výkonná takzvaně „high-performance“ budova vyprodukuje více energie, než sama spotřebuje. Veškerá voda včetně pitné, která se tu používá, pochází z areálu univerzity a jako použitá se zase vrací zpátky – do půdy. A životní prostředí zatěžuje co nejméně nejen během svého provozu, ale i když se stavěla. Minimalizovalo se zde množství stavebního odpadu a taky se recyklovalo, kde se dalo. Když během ničivé bouře popadaly v kampusu stromy, tak místo rychlé likvidace je znovu použili – jsou z nich desky stolů v posluchárnách. Další stoly se zase nechaly vyrobit ze dřeva nejstarší budovy kampusu z konce 18. století. A do třetice: dřevo použité ve vstupní hale je původem z kostela, který se ve městě boural, aby se místo něj postavila nová policejní stanice.
Loni provedl české zájemce po budově Kendeda její ředitel Shan Arora. Kvůli koronaviru samozřejmě virtuálně. Pan Arora byl hostem nově založené iniciativy Rethink Architecture. „Na podzim 2019 jsme se s Katkou sešly v kavárně a já jí řekla, že bychom mohly udržitelnost začít víc propagovat,“ vzpomíná Karolína Barič na moment, kdy oslovila svoji spolužačku z ČVUT. Pár měsíců nato se už s pomocí České rady pro šetrné budovy konala první akce z celkem pěti, které si Kateřina s Karolínou na loňský rok naplánovaly (na celkem pěti přednáškách vystoupilo dvaadvacet hostů). Nakonec ale jen ta první proběhla „normálně“, tedy že se sešli hosté i posluchači osobně na jednom místě.
„Naštěstí jsme už tehdy z prostor Centra architektury a městského plánování v Praze zároveň i streamovali online, takže nás loňský jarní lockdown úplně neochromil,“ doplňuje pandemickou stránku organizace Kateřina Eklová. Obě se dokonce shodují, že současný stav je pro ně tak trochu přínosem – lidé si na online akce zvykli, a jim tak odpadly některé organizační záležitosti spojené s mimopražskými hosty. U zahraničních hostů je to – jak říkají – o to lepší, že svou cestou do Prahy by zanechali velkou uhlíkovou stopu, což se nestane, když nyní přednášejí ze svých obýváků.
Na příkladech „zelených“ budov, jako je Kendeda Building, chtějí dvě akční třicátnice Karolína Barič a Kateřina Eklová ukázat, že udržitelnost není nic nemožného.
Podpořte Reportér sdílením článku
Sleduje sociální problematiku a zajímají ji osudy těch, kteří neměli ve svých životech takové štěstí jako většina z nás.