Logo

Druhý kolo

Post Image

Druhý kolo

Play icon
18 minut

ilustrace: Tomski & Polanski

Pětačtyřicetiletý muž se po rozvodu vrací do bytu svých rodičů – tak začíná povídka psaná pro květnový magazín Reportér.

Máma se ho zeptala, jestli ten kufr znamená, že tu teď bude bydlet. Přikývl a odešel do svého pokoje. Opírá se zády o dveře, kdyby chtěla jít za ním. Ale uslyší jen zavrzání gauče, cinknutí ovladače o skleněnou desku konferenčního stolku a hlas moderátorky pořadu Sama doma. 

Nejraději by se v pokoji zamkl, ale máma uklidila klíče od všech dveří, když se táta ztrácel ve své vlastní hlavě, vzalo to pak rychlý konec. Řekne jí o klíč, určitě jsou někde schované. Potřebuje mít trochu soukromí.

Než se odstěhoval k Radce, uklízela máma i v jeho pokoji, přerovnávala věci, třídila špinavé oblečení. Nadávala mu za zaschlé talíře, které pak pracně drhla. Co na tom, že byl dospělý. Že do toho mámě tolik nebylo. Hrabala se v jeho soukromí, i když jí to zakázal. Kdykoliv tu řádíš, nemůžu pak nic najít, říkal jí. Kdybych to nedělala, ta špína by tě sežrala, bránila se. Tohle je ale můj pokoj, oponoval tenkrát – a bude to říkat i teď – a ona se vždycky nadechovala a mohla by zopakovat to, že v pětačtyřiceti už nemá žádný chlap nárok na svůj dětský pokoj. Ví, že zase bude uklízet po částech a potají, aby to nepoznal.

Viktor položí kufr na postel. Tři složená trika, dvě mikiny, dvoje kalhoty a tepláky přemístí do šatníku. Pral si v posledních týdnech sám. Teď bude prát zase máma. Máma mu bude vařit. Jako to bylo vždycky – a nebylo jim zle. Hádal se jenom s tátou, protože táta měl představy a očekávání, máma trpělivost. Táta by ho vyhnal dávno, kdyby bydleli jenom spolu. Ale nevyhnal a Viktor odešel dobrovolně za Radkou – s vítězným pocitem, protože chvíli trvalo, než pochopil, že to celé byla chyba.

Šest ztracených roků. Úplně zbytečných. Pět let předstírání. Čtyři roky váhání. Rok odcházení. Půl hodiny u soudu. Podávala mu tam ruku a naklonila se k polibku, zase hrála divadlo pro ostatní, odmítl. Ať se jí dotýkají jiní. Tak cizí jí to zase nebude. Zeptala se ho, jestli půjde k mámě. Řekl jí, že se zítra zastaví pro věci. Zeptala se ho, jestli to odveze všechno. Řekl jí, že už jí toho nechal dost.

Potkali se tenkrát v malé galerii ve tmavé uličce u hlavního náměstí. Chodila sem pravidelně. Viktor se chodíval do galerie ptát, jak si stojí jeho koláže. Ze starých věcí vytvářel nové: fotografie z prvorepublikových časopisů propojoval s reklamními prospekty, dávno vyřazenými bankovkami, krabičkami od cigaret, příbalovými letáky léků. Příležitostný únik od práce v bance, kde za přepážkou obsluhoval klienty. Radka si tenkrát prohlížela jeho obraz – zeptal se jí, co v něm vidí, a ona řekla, že takhle vypadají její sny, roztrhané cáry, žádná část nedává smysl sama o sobě, ale někdo mimo její vnímání je slepil dohromady, takže drží a kupodivu se dají i vyprávět.

Ten obraz jí pak přinesl na první rande. Visel u nich v kuchyni nad jídelním stolem, než ho sama zabalila do papíru a zastrčila za skříň.

Viktor sedí na posteli, levou rukou se dotýká prázdného kufru. V pravé telefon, scrolluje. Pak řekne mámě, že se jde ven projít, potřebuje si zavolat – a nechce to řešit za papírovými dveřmi. Máma nakonec sedí na posteli místo něj, přičichne si k jeho oblečení, ale cítí jen levnou aviváž. Myslí na to, že s Viktorem spolu začínají druhé kolo. Levou rukou se dotýká prázdného kufru, pravou zvyšuje hlasitost televize, právě začínají Nebezpečné vztahy. Překvapuje ji, jak si někteří lidé dokážou zkomplikovat život.

Přečtěte si i další povídku napsanou pro Reportéra

•••

Můžu tě políbit?

Je překvapený, že se ptá ona. Měl za to, že kurvy se nelíbají. Že tohle si nechávají na doma. Viktor se k ní přitiskne a políbí ji. Na ústa, na tvář, na ucho. Hezky voníš, řekne jí. Normálně se nelíbám, odpoví ona – ale tebe jsem políbit potřebovala.

Viděli se zatím třikrát. Viktor ví, že za jinou už chodit nebude. Chce být věrný. Ať manželce, nebo holce za peníze – je v tom vždycky slib.

Podpořte Reportér sdílením článku