Filmové plakáty dřív dělali ti nejlepší výtvarníci. Dneska už se jen přebírají zahraniční
9. dubna 2024
9. dubna 2024
foto: Jan Vaca
Mezi filmovými fanoušky je takřka legendou: Pavel Rajčan, zakladatel největší sbírky filmových plakátů v Česku. Má desítky tisíc výtvarných plakátů z doby, kdy se jim v Československu věnovali ti nejlepší autoři. Provozuje i slavný obchod Terryho ponožky a v rozhovoru vysvětluje, kdo si plakáty kupuje, proč je československá tvorba hlavně ze šedesátých let tak unikátní nebo jak jsou dnes na tom malá kina.
Aukce plakátů se dělají, hlavně poslední dobou. Týká se to ovšem především zahraničí. U nás se specializované aukce plakátů začaly sporadicky objevovat teprve po covidu, především na platformě LIVE BID. Občas se něco prodává na běžných aukcích s dalším výtvarným uměním. Nějaká ucelenější velká platforma tu ale neexistuje.
Souvisí to i s tím, že jediná sbírka filmových plakátů, která je v online prostoru, je ta naše. Obrovské a úžasné sbírky má samozřejmě Moravská galerie nebo UMPRUM, ale tam digitalizaci a zveřejňování plakátů online neřeší. Což je škoda.
Filmové plakáty obecně se dělí na dvě skupiny. První jsou ty předválečné, litografické. Do této kategorie patří třeba český plakát k filmu King Kong, který se prodal v USA v přepočtu za deset milionů korun. Dá se tak říct, že jde o nejdražší český plakát. No a pak je druhá skupina, což jsou plakáty ze 60. let a pozdější. To jsou plakáty výtvarné, autorské. Právě ty sbírám. Tam se ceny někdy pohybují kolem tisíce až patnácti set eur. Je to ale úzká skupina a vždy se to váže na slavný film. Úžasný a graficky skvělý plakát od Milana Grygara k bulharskému filmu drahý nebude, ale plakát od stejného autora k filmu od Hitchcocka ano.
Řeknu k tomu něco zeširoka. My obchod provozujeme už přes dvacet let a za tu dobu jsme vytvořili sbírku asi dvaceti tisíc plakátů. Vytvoření sbírky bylo vlastně hlavním motivem pro vznik Terryho ponožek. Budovali jsme ji postupně od nuly a zároveň se snažíme ji při různých příležitostech ukazovat. Děláme výstavy, na kontě jich máme kolem 250, uskutečnily se třeba i v Japonsku i na dalších místech po světě. Je o ně čím dál větší zájem.
Hned se k tomu dostanu. V naší sbírce máme jak levné plakáty za tři stovky, těch je většina, tak plakáty za dvacet tisíc korun. A zákazníci se dělí na dvě skupiny. O levnější mají zájem mladší lidé, chtějí si je pořídit a dát doma na zeď, protože se jim líbí. Na ty dražší se zaměřují sběratelé. Já se zajímám především o autorské výtvarné plakáty, což znamená plakáty z 60. let až do roku 1989, které tvoří významnou část sbírky. A pak k nám samozřejmě chodí i zahraniční turisté. Přijdou se podívat a diví se, že nabízíme jiné plakáty, než které kdysi viděli doma. Třeba Francouzi si u nás kupují plakáty k filmům s Belmodem nebo de Funèsem. Faktem je, že díky obchodu s plakáty jsme mohli celou sbírku vybudovat. Prodej nás živí, protože granty nemáme.
Souvisí to s tím, že když se po válce v 50. letech založila Ústřední půjčovna filmů, tedy když došlo ke znárodnění filmového trhu – a tedy i distribučních společností –, vznikla praxe, že ke každému filmu, který vstoupí do českých kin, se musí vytvořit originální český plakát. Skončilo se s tím po roce 1989. Dnes se plakáty k zahraničním filmům přebírají od zahraničního studia. I my když jako Aerofilms koupíme film do distribuce, musíme použít zahraniční plakát a nesmíme to zadat tuzemskému grafikovi.
Hodně se to odvíjelo od situace v dané zemi. Plakáty se dělaly samozřejmě i ve východním Německu nebo Maďarsku, ale už tam není taková široká kvalita. V některých východoevropských zemích byly totiž plakáty považovány za nízké umění, což je rozdíl oproti nám nebo právě Polsku. Nevěnovali se jim proto ti nejlepší výtvarníci.
Podpořte Reportér sdílením článku
Pracuje jako ředitel médií společnosti Internet Info.