Jednotné přijímačky jsou velká bariéra, říká ředitelka gymnázia Open Gate
26. března 2024
Nejviditelnější zvláštností Gymnázia Open Gate ve středočeských Babicích jsou školní uniformy, rozdílů je ale mnohem víc. Takový mix dětí ze skvěle zaopatřených rodin a těch, které neměly takové životní štěstí a vyrůstaly ve značně znevýhodněných podmínkách, jinde v českém prostředí nenajdete. I o tom, jak vyhledávat děti z komplikovaných poměrů, hovoří ředitelka Open Gate Petra Dobešová.
Že se studenti nebojí ptát, zpochybňovat výroky učitelů, debatovat… Možná by vás zarazil i počet studentů. V našich třídách máme tradičně maximálně dvacet dětí, což je mezi dnešními osmiletými gymnázii v podstatě unikát. Státní gymnázia mívají ve třídě i přes třicet žáků, u soukromých to bývá pětadvacet až třicet.
U zrodu Open Gate byla myšlenka, že když přivádíte na střední školu děti z komplikovaných poměrů, potřebujete se jim věnovat individuálněji – znát je osobně, vědět něco víc o jejich zázemí, rodinné atmosféře… Je velmi důležité, aby se učitel uměl na takového žáka naladit a nebyla to pro něj jen hlava, do které je potřeba nalít vědomosti.
Z celkového počtu přihlášek jich přichází ze znevýhodněného prostředí zhruba pětina, úspěšnost těchto dětí u přijímaček je zhruba padesátiprocentní. Takže můžeme mluvit přibližně o třetině studentů.
Naše škola vznikla v roce 2005 a byla tehdy průkopníkem nového stylu výuky, který nebyl založen na biflování. A tyto „nadační děti“, jak jim říkáme, neboť náklady na jejich studium plně pokrývá rodinná nadace Kellnerových, měly opravdu tvořit mnohem větší část studentů. A stále bychom si to přáli. Pro děti, respektive hlavně pro jejich rodiče nebo opatrovníky je ale mnohdy složité představit si, že by měli pustit dítě v jedenácti letech na kolej do školy, která je i stovky kilometrů od jejich domova. Relativně velkou bariérou se ukázaly být také jednotné přijímací zkoušky, které byly zavedeny v roce 2017. Dříve jsme mohli u přijímacích zkoušek ve větší míře přihlížet ke studijnímu potenciálu uchazečů. Teď musí každé dítě zvládnout testy Cermat, které vyžadují specifické vědomosti. Pokud na ně dítě není připraveno, protože z domova není zvyklé se učit, u přijímaček často neuspěje.
Takové bylo přání manželů Kellnerových, když školu zakládali. A platí to dodnes. Slovo education má v angličtině dva významy – vzdělání a výchova. A my chceme na tyto děti působit i po té druhé stránce.
Máme tady třeba děti, které jsou v péči babičky. Rodiče selhali, mohou v tom být drogy, alkohol… Prarodiče mají snahu matku a otce nahradit, ale nemají dostatek sil, aby dítěti poskytli, co je potřeba. A uvítají přidanou hodnotu našich kolejí: děti tady mohou být mezi vrstevníky, navzájem se motivují, chodí na kroužky, jezdíme na výlety. A máme k dispozici i terapeuty, kteří pomáhají zvládat zátěžové situace.
Spolupracujeme se základními školami a neziskovými organizacemi, které působí v problémových lokalitách. Pomáhají nám nejen identifikovat šikovné děti, ale pomocí dobrovolnických programů se je také snaží připravovat na přijímací zkoušky. Nejdůležitější je odhadnout správně jejich studijní předpoklady – abychom jim nepřipravili selhání. Už tak si s sebou nesou batoh problémů, a kdyby zažily další neúspěch, uškodili bychom jim.
Podpořte Reportér sdílením článku
Rád jezdí sbírat příběhy tam, kam ostatní novináři nezabloudí.