Logo
Doprava

Město bez emisí a hluku? Praha má smělé plány, jejich naplňování ale kulhá

foto: ČTK/Profimedia.cz

Představme si dopravu v „metropoli budoucnosti“. Většinu věcí obstaráme v docházkové či dojezdové vzdálenosti na kole do patnácti minut. Když už vyrazíme autem, tak buď sdíleným, nebo elektrickým, které minimálně v místě přesunu nevypouští emise. Ulice jsou obklopeny zelení a bez znečištění ovzduší. Takový plán má hlavní město Praha. Kdy, v jaké podobě a zda vůbec se ale někdy uskuteční, není opravdu jasné.

Je to docela smělá vize.

Najdeme ji v dokumentu, který se jmenuje Plán udržitelné mobility Prahy a okolí. Obsahuje konkrétní cíle, stejně jako další klíčový dokument, nazvaný Klimatický plán hlavního města Prahy do roku 2030, který zpracoval tým poradců magistrátu.

Podle těchto představ hodlá metropole do zmíněného roku snížit celkové emise oxidu uhličitého o 45 procent. Do stejného roku mají mít veřejná doprava s takzvanou aktivní mobilitou podíl 81 procent na celkové přepravě: aktuálně chodí pěšky, jezdí na kole a využívá městskou hromadnou dopravu něco málo přes 70 procent Pražanů. V praxi to znamená přidat do statistik MHD zhruba 150 milionů přeprav cestujících.

Z klimatického plánu dále vyplývá, že Praha chce do roku 2030 oproti roku 2010 snížit spotřebu fosilních paliv v dopravě o 17 procent, mít v každodenní dopravě 900 elektrobusů s čistým pohonem a deset tisíc nových veřejně přístupných dobíjecích stanic na podporu elektromobility.

Když se ale nyní v hlavním městě rozhlédneme, jsou ve srovnání s popsanou vizí znát spíše malé posuny. Na mnoha místech jsou zaparkované vozy, po různu rozmístěné nenavazující cyklopruhy a čím dál častěji se zpožďující hromadná doprava v důsledku pohybu aut, která jen s menšími omezeními projíždějí celou Prahou. Naději nevzbuzují ani nedostavěný Městský a Pražský okruh a otázky kolem stavby druhé části trasy metra D, největší stavební zakázky v historii Česka. 

Další články z přílohy Změny byznysu o udržitelném podnikání

„Plány jsou vymyšleny dobře, akorát by bylo dobré, kdyby se jimi politici řídili,“ říká Matěj Žaloudek ze Strany zelených, který je zastupitelem městské části Praha 3 a předsedou Výboru pro územní rozvoj. Podle jeho mínění už dnes oba zmíněné plány nabírají výrazné zpoždění. 

Podpořte Reportér sdílením článku