Digitální banka v době AI: Hej, Georgi, pomoz mi…
11. února 2024
Reportér 02/2024 · Číslo 114Digitální banka v době AI: Hej, Georgi, pomoz mi…
11. února 2024
Reportér 02/2024 · Číslo 114Digitální banka v době AI: Hej, Georgi, pomoz mi…
S prvky umělé inteligence pracují banky už dlouho, pomáhají jim například v boji proti digitálním zločincům. „Nová generace ale promění i způsob používání digitálního bankovnictví,“ říká Martin Kobza, člen představenstva České spořitelny odpovědný za informační technologie.
Musíme rozlišovat dva druhy umělé inteligence. Celý svět teď téměř rok a půl hovoří o generativní umělé inteligenci, která je nová a předtím nebyla veřejně známá. Ale zároveň už se více než deset let využívá umělá inteligence založená na strojovém učení a neuronových sítích.
Působí, jako kdyby měla empatii, a člověk s ní komunikuje rád. AI najednou umí pochopit kontext a být i kreativní, ať už se jedná o komunikaci, nebo třeba tvorbu obrázků. Najednou to může být „parťák“ a užitečný rádce i v běžném životě. Tuhle jsem si například pomocí AI ověřoval, zda moje pojištění platí i pro lyžování v Rakousku.
Nejenže to vyšťoural, ještě mi to hezky shrnul a upozornil, že platí pouze na sjezdovce a kde to v té smlouvě je. A generativní umělá inteligence se už začíná velmi dobře prosazovat i ve firemním provozu.
Microsoft, který zachytil trend v oblasti AI zatím asi nejlépe, integruje prvky generativní umělé inteligence do svých produktů – třeba do kalendářů, e-mailu a schůzkového modulu Teams. My jsme jako banka partnerem pro testování produktu Copilot pro Microsoft 365, který má tyto kancelářské činnosti usnadnit. Nejenže to udělá kompletní přepis schůzky, ale připraví i shrnutí toho, na čem jste se dohodli a jaké z toho plynou úkoly. Umí připravit prezentace, shrnout denní agendu a podobně. Něco už funguje dobře, něco zatím méně, ale pro kancelářskou práci to bude pořádná změna.
Podpořte Reportér sdílením článku
Zakladatel magazínu Reportér.