Logo

Základy pro programování můžete dětem ukázat i při hře v lese

17. ledna 2024

Jakub Valenta a Pavel Prokeš (zleva)

foto: Vzdělání budoucnosti

Programování učí děti logickému myšlení, když si ho osvojí, budou v jistém smyslu svobodnější, říkají Jakub Valenta a Pavel Prokeš. Založili organizaci Vzdělání budoucnosti, kde učí děti právě programovat. Tvrdí, že informatika by měla být na základních školách už od první třídy – ale pozor, nemusí to nutně znamenat, že dítě bude vysedávat u obrazovky, základy se dají trénovat i při hře v lese.

Kdy jste vy sami poprvé něco naprogramovali?

Jakub Valenta: Na základní škole. Už netuším, co to bylo, myslím, že nějaký malý web. Což tedy není až tak o programování, spíš o kódování. Na střední jsme se už k programování dostali mnohem víc, dělali jsme matematické operace. Ale chytlo mě to až později, díky youtubovým videím.

Pavel Prokeš: U mě to bylo poprvé také na základní škole. Chodil jsem na kroužek, kde jsme začínali s programovacím jazykem Karel a postupně se dostávali ke složitějším věcem. O prázdninách jsem pak udělal hru na hádání čísel, bylo to i pro víc hráčů.

Neziskovku Vzdělání budoucnosti jste založili před pěti lety, zaměřujete se právě na výuku programování u dětí. Co bylo hlavním impulzem?

JV: Impulz vzešel ode mě. Dělal jsem tehdy programátora v jedné společnosti, pracovali jsme v Pythonu, což je dnes jeden z hlavních jazyků, které děti učíme. Ale nějak jsem cítil, že to, co jsem se naučil na střední a pak na vysoké škole, nestačí, takže jsem se postupně doučoval další věci. A napadlo mě, že by bylo dobré předávat zkušenosti dál.

Přečtěte si také

Aby dnešní děti nemusely projít tím samým kolečkem, tedy že jim nebude stačit, co se naučily ve škole?

Přesně. Moje vize byla provést studenty od úplných začátků až po první praxi. Oslovil jsem Pavla a kamaráda Vaška, jestli do toho se mnou půjdou, a oni souhlasili.

Proč by se vlastně děti měly učit programovat? Co jim to dává?

JV: Nejdůležitější je, že jde o spojení matematiky a logiky. Pomocí programovacího jazyka můžete přepsat do reality v podstatě cokoliv, vezměte si, kolik máme kolem sebe programovatelných mikropočítačů, třeba v dronech. Dá se tak vlastně říct, že díky programování můžete do jisté míry ovládat svět kolem sebe. Navíc v současné době potřebuje většina profesí i jiný rozměr. Můžete být třeba dobrý biolog, ale když umíte i programovat, můžete si upravit nějaký program, který potřebujete k práci. Kdybych byl rodič, určitě bych chtěl, aby se mé dítě naučilo programovat, protože mu to dá jistotu a svobodu. Jako programátor můžete pracovat víceméně kdekoliv, na dálku můžete být zaměstnán třeba pro firmu sídlící na Islandu. To je na tom příjemné.

Podpořte Reportér sdílením článku