Bydlení se nekupuje s kalkulačkou, ale srdcem. Zájemcům nahrává mírný pokles cen i širší nabídka
14. ledna 2024
Reportér 01/2024 · Číslo 113Bydlení se nekupuje s kalkulačkou, ale srdcem. Zájemcům nahrává mírný pokles cen i širší nabídka
14. ledna 2024
Reportér 01/2024 · Číslo 113Bydlení se nekupuje s kalkulačkou, ale srdcem. Zájemcům nahrává mírný pokles cen i širší nabídka
Bydlení pro vlastní potřebu se nekupuje s kalkulačkou, ale srdcem. Přesto je dobré u toho trochu počítat. Kupujícím v současné situaci nahrává mírný pokles cen i širší nabídka na trhu, říká Martin Vašek, generální ředitel Hypoteční banky a ČSOB Stavební spořitelny, který vede oblast financování bydlení ve skupině ČSOB. Předpovídá také, že úroky na hypotékách začnou postupně klesat.
Posledních deset let neustále klesá počet nesplácených úvěrů. Češi jsou velmi poctiví a zodpovědní, když si vezmou úvěr, chtějí ho splácet a splácejí. Dokonce ani dramatické události posledních tří let to nezměnily. V covidu banky i stát rychle, zdůrazňuji opravdu rychle, zareagovaly a umožnily odklad splátek, to řadě lidí pomohlo. Po návratu k běžnému režimu se vrátila i dobrá morálka ve splácení.
Protože když lidem vypadne celý příjem nebo jeho podstatná část, jak se to mnohým stalo, mohou velmi rychle nabrat takový dluh, ze kterého se už těžko dostávají. Zpravidla se snaží hypotéku splácet co nejdéle, ale začnou si nabírat další nebankovní půjčky a situace se stane neúnosnou.
Některým z nich se při zvýšení úroku ze dvou procent na šest pak měsíční splátka zvýšila skutečně hodně, třeba o čtyřicet procent. Větší vlna to byla ve druhé polovině roku 2023, kdy dobíhaly sedmileté fixace lidem z roku 2016, jednoho z těch minulých hypotečních vrcholů, kdy byly úroky nízko. Jenže za stejných sedm let se také výrazně zvýšily příjmy, průměrná, ale i mediánová mzda vzrostla o téměř padesát procent. Hodně z toho samozřejmě nyní ukrojila inflace posledních dvou let. Přesto klienti v drtivé většině ty nové splátky zvládají, což je obdivuhodné. Objevují se případy lidí, kteří mají problémy, ale bývá jich deset dvacet měsíčně z celkových 250 tisíc klientů.
Především se nám včas ozvat. Máme spoustu metod, jak nastavit individuální řešení. Můžeme splátky rozložit, upravit a podobně. Nechceme, aby se naši klienti dostali do problematické situace. Ale abychom jim mohli efektivně pomoci, musíme o tom vědět.
Podpořte Reportér sdílením článku
Zakladatel magazínu Reportér.