PODCAST: Fialova nutella, Paroubkovo sako, Babišův covid. Největší legrace českého politického marketingu
28. prosince 2023

PODCAST: Fialova nutella, Paroubkovo sako, Babišův covid. Největší legrace českého politického marketingu
28. prosince 2023
PODCAST: Fialova nutella, Paroubkovo sako, Babišův covid. Největší legrace českého politického marketingu
koláž: ČTK/Profimedia.cz a Redakce Reportér
Jestli se nějaká akce roku 2023 zapíše do dějin výprasků v českém politickém marketingu, pak to bude velice pravděpodobně cesta premiéra Petra Fialy zjišťovat ceny nutelly v Německu. Podobných neúspěšných marketingových operací přitom najdeme v posledních třiceti letech české politiky více. Předseda jedné vládní strany se snažil na poslední chvíli před volbami upoutat tím, že začal propagovat legalizaci marihuany. Šéf ČSSD Jiří Paroubek přepálil volební kampaň v roce 2010. A Andrej Babiš se chlubil, že je „nejlepší v covidu“. Novináři Robert Čásenský a Michal Musil pro vás mají další, sváteční díl politického podcastu magazínu Reportér Pravda vítězí.
Dámy a pánové, levnější nutella. Kdo z vás to má? Dalo by se v Česku prohulit do sněmovny? Existuje něco horšího než píseň Když mi dáš pac? A jaký song by se nejlépe hodil k Andreji Babišovi? O tom všem byla řeč v dalším, svátečním díle politického podcastu magazínu Reportér Pravda vítězí.
„Znepokojivých věcí bylo letos dost a příští rok, se obávám, jich bude taky dost. Takže v tomto díle, který vychází mezi Vánocemi a Silvestrem, se podíváme na historii různých legračních, tragikomických, nepovedených momentů v historii novodobého českého politického marketingu.“
„Na tomto místě se sluší poděkovat muži, který nás k této myšlence přivedl. Nebyl to totiž nikdo menší než samotný předseda vlády České republiky Petr Fiala, který se v listopadu rozhodl vyřešit vysoké ceny potravin v Česku inspekční cestou do Německa, kde zjistil, že tam mají levnější nutellu.“
„Pro spravedlnost je potřeba dodat, že Petr Fiala později uznal, že se to s nutellou moc nepovedlo, což je vlastně docela oceněníhodné. I když se tedy obávám, že přezdívka premiér Nutella už mu asi zůstane a popularitu mu to nezvýší.“
„Když jsem si četl o premiérově inspekční cestě za cenami potravin v Německu, tak jsem si vybavil příběh z kampaně před volbami do Poslanecké sněmovny v roce 2006. Šlo to, že strana, která tehdy tvořila odcházející vládu, Unie svobody se v průzkumech jasně potápěla pod pěti procenty a bylo zjevné, že se nedostane do Sněmovny. No a ta Unie svobody, která se původně hlásila k liberálně-konzervativním kořenům, se – zjednodušeně řečeno – jala hulit trávu.“
„Na iDNES.cz se objevil článek, v němž se psalo: ‚Za psaní po zdech nesmí hrozit kriminál! Chceme dekriminalizaci měkkých drog. To je teď nový program Unie svobody.‘ Pracoval jsem tehdy v MF DNES, a když ta zpráva vyšla, tak jsem si nejprve myslel, že to byl fór. Můj tehdejší kolega Vašek Dolejší pak v novinách napsal: ‚Šéf Unie svobody (a také vicepremiér a ministr spravedlnosti) Pavel Němec se promění ze snoba v obleku v obhájce kuřáků marihuany ve vytahaném tričku.‘“
„Aby bylo jasné, já rozhodně nejsem proti dekriminalizaci marihuany, ale z té akce Unie svobody tak strašně, ale strašně čouhal marketing a snaha oslovit mladé voliče, kteří se měli stát poslední nadějí na záchranu strany, že to bylo totálně nedůvěryhodné.“
„Byl to fakt úplný masakr a Petr Fiala by se měl modlit, aby se jeho nutella nestala v jiném slova smyslu tím, čím se stala marihuana šéfovi Unie svobody Pavlu Němcovi. Protože to bylo fakt znamení zmaru.“
„Ano, Unie svobody získala krásných 0,3 procenta hlasů.“
„Další věc, když jsem přemýšlel o největších failech českého politického marketingu – vzpomněl jsem si na volební kampaň sociální demokracie vedené Jiřím Paroubkem v roce 2010, kterou on prostě neuvěřitelně přepálil. Mimochodem je vtipné – a je to i poučení pro různé úvahy, jak dopadnou volby –, že až do posledního dne voleb se na základě průzkumů všeobecně soudilo, že to Jiří Paroubek vyhraje.“
„Jo, on byl opravdu skálopevně přesvědčený, že to vyhraje, a choval se nadutě. Taky bodoval výborným výrokem o svém oblečení, že jeho boty něco stojí a šaty a sako taky něco stojí.“
„Ano, to byl velký marketingový zářez. On se ukazoval, jako kdyby byl modelka. A pokud si Jiřího Paroubka pamatujete, tak on byl všechno možné, ale modelka ne.“
„Jiří Paroubek v roce 2010 také několik dnů bojkotoval Mladou frontu DNES a další média, že prý jen škodí sociální demokracii.“
„Mimochodem stížnost typu – za to, že my prohrajeme volby, nemůžeme my, ale média –, to se opakuje v české politice permanentně.“
„Já si nepamatuju žádného premiéra, který by si buď osobně, nebo jeho lidé nestěžovali, že jsou na ně média zlá.“
„Ta přepálená kampaň Jiřího Paroubka by mohla být docela zajímavou výstrahou pro šéfa ANO Andreje Babiše, i když samozřejmě rok 2010 není rok 2025, kdy se mají uskutečnit další volby do sněmovny.“
„Tehdejší sliby Jiřího Paroubka nejsou tak úplně vzdálené od všech slibů Andreje Babiše. Pro představu, jak byla přepálená hesla ČSSD. Billboardy s Jiřím Paroubkem tehdy hlásaly: Zrušíme platby u lékaře. Vyplatíme vám třináctý důchod. Proplatíme vám první tři dny nemocenské. Zvýšíme rodičovské příspěvky. Výhodné půjčky pro novomanžele…“
„Prostě nové hodiny do každé rodiny.“
„Ty sliby byly takové, že na to vznikla docela zdařilá antikampaň. K jedné části se hlásila ODS, to byly billboardy s portrétem Jiřího Paroubka a sloganem – Bojuji proti poplatkům u veterináře. A za ním byli pejsci, kočičky a papoušek.“
„Mě fascinoval jiný parodický billboard, kde byl Jiří Paroubek a u toho byl slogan – Zruším ranní kocovinu.“
„A jak to dopadlo? ČSSD nedostala žádných 30 procent hlasů, jak si myslel Jiří Paroubek, ale dostala 22 procent. A Jiří Paroubek rezignoval ještě v den voleb.“
„Do určité míry přepálená kampaň byla i kampaň ODS vedená Václavem Klausem v roce 2002. Tady se taky dlouho očekávalo a průzkumy ukazovaly, že zvítězí ODS nad ČSSD, kterou tehdy do volebního boje vedl Vladimír Špidla.“
„Zde je čas ocitovat článek z tištěné MF DNES, pod kterým jsi spolupodepsán.“
„No dobře, tak si tady budeme vzájemně vyměňovat své staré články.“
„No já to přece jen ocituji. Je to článek o volební prognóze, v níž se předpovídalo vítězství ODS, a psalo se v něm. „Špidlův ideál. Vláda sestavená ČSSD a Koalicí se najednou zdá nejméně reálná.“
„Jenže ČSSD nakonec dostala přes 30 procent hlasů, ODS necelých 25, což vedlo k onomu legendárnímu výroku Václava Klause – byla to nevýhra. A vznikla vláda ČSSD a Koalice, složená z KDU-ČSL a Unie svobody. I když ve sněmovně měla malinkatou, tu nejtěsnější možnou většinu 101 hlasů.“
„Kampaň ODS tehdy v roce 2002 vytáhla Benešovy dekrety a obecně, řekněme, nacionalistickou kartu. A Václav Klaus – který byl čtyři roky předtím ve faktické koalici s levicovou ČSSD, které se říkalo opoziční smlouva – se najednou vrátil k tomu, že vždy proti ČSSD a socialistům bojoval, což vyvrcholilo heslem Zastavte socialisty, národ volí Klause.“
„Václav Klaus měl tehdy podporu, řekněme, kulturní fronty. Třeba Lucie byla stálicí mítinku Václava Klause.“
„Na posledním předvolebním mítinku ODS v roce 2002 zpívala Lucie Bílá Václavu Klausovi píseň Zpíváš mi requiem. To vzhledem k volebnímu výsledku působilo opravdu skvěle.“
„Ježiš a teď se mi vybavil úplně nejbrutálnější marketingový počin české politiky vůbec, a to z roku 1998. Lucie Bílá, Karel Gott a Václav Klaus společně zpívali na Staroměstském náměstí před volbami písničku Když mi dáš pac. Refrén tam byl: Naše paci paci všechno změní, po dlouhé noci přijde rozednění.“
„My si z toho děláme legraci, ale tady je naopak potřeba říct, že ono to vlastně zabralo, protože Klaus dostal půl roku po pádu své vlády 27 procent hlasů. Naopak prohrála již jednou zmiňovaná Unie svobody, která v jednu chvíli v průzkumech vyletěla, ale nakonec získali 8,6 procenta hlasů. Měli hesla jako: Normální je nelhat. Hrát podle pravidel. Nemyslete jen na sebe. Nestát na půli cesty.“
„Čili takové kykyryký kokodák.“
„Ale hlavně je to něco, co se v české politice periodicky opakuje. Myšlenka, že když bude volební heslo něco jako Hlavně aby slušnost byla, tak na tom vyhraješ. Vlastně nepamatuju, že by s tím někdo vyhrál.“
„Ještě jsme zapomněli na jeden marketingový počin. Fantastický výrok Andreje Babiše, že jsme ‚best in covid‘. To myslím patří do zlatého fondu.“
„Ten výrok z roku 2020 symbolizoval nakonec všechno, co se tehdy dělo za covidu špatně. Už se na to dost zapomnělo, ale my jsme z mezinárodního srovnání v počtu úmrtí skutečně nedopadli dobře. Tohle není bohužel žádný marketing, ale smutný fakt.“
„Jestlipak Andrej Babiš v nějaké kampani taky použije kulturní frontu? Jaká píseň by se k Andreji Babišovi vysloveně hodila? Bude to třeba písnička Hany Zagorové: Maluješ mi obrázky rukou teplou od lásky?“
Podpořte Reportér sdílením článku
Zakladatel magazínu Reportér.