Designblok: Ptejte se a najdete příběh

foto Jan Hromádko

V Bělorusku, odkud pochází, prošla uměleckým drilem, kresba, malba, olejomalba, hodiny a hodiny práce, všechno od základu. Myslela si, že se bude věnovat textilní tvorbě. Ale pak přišla do Prahy a pochopila, že její cesta se bude ubírat jinudy. Nastassia Aleinikava, nejlepší česká designérka roku 2017.

Jako dítě Nastassia takřka výhradně kreslila, nic jiného ji nezajímalo. Taky se strašně brzy naučila rozpoznávat drahé kameny, díky tetě-sběratelce a jejím přátelům-geologům, kteří po večerech vyprávěli, proč jsou ametysty na Uralu menší a jemnější než ametysty v Brazílii (kvůli vodě).

Když nadešel čas výběru střední školy, rodina rychle našla shodu a Nastassia putovala z rodného Mohyleva na východě Běloruska do Minsku, na nejlepší střední uměleckou školu v zemi. Prošla něčím, co bychom dnes asi nazvali „oldschoolovým“ drilem, seděla shrbená v dílnách a čtyřicet hodin kreslila jednu a tu samou postavu, jeden a tentýž akt, jednu a tu samou ruku. A dnes je za to hrozně vděčná, říká, že takovýhle základ je pro umělce ohromně důležitý, jen to u něj nesmí skončit. Nastassia Aleinikava (1984), nejlepší designérka v Česku za rok 2017 a vycházející hvězda v oboru šperků a brýlí.

Textil

Cesta k obému byla dost dlouhá, hlavně proto, že v Bělorusku, jak Nastassia říká (vynikající češtinou), je výuka šperku v podstatě neviditelná. „A tak mě ani nenapadlo, že bych to mohla dělat. Po maturitě jsem se hlásila na vysokou do Petrohradu na obor textilní tvorba,“ vzpomíná. V někdejším carském hlavním městě strávila měsíc (přijímačky jsou nekonečné) a tehdy poprvé zjistila, že jak Petrohrad miluje, žít by v něm asi nezvládla. „Z koleje na akademii to byla hodina a půl cesty s mnoha přestupy. Takže když člověk konečně dorazil do posluchárny, byl už utahaný a hladový.“ K čemuž by se v zimě ještě přidalo až nesnesitelně studené a vlhké počasí kombinované s permanentně šedivou, popřípadě temnou oblohou.

Dilema ale Nastassia nakonec stejně řešit nemusela, na petrohradskou akademii se nedostala a vrátila se do Běloruska. Načež v novinách narazila na článek o studiu v Evropě – a zaujala ji Praha. Začala se učit česky, přihlásila se na UMPRUM. Na textilní tvorbu. Nevzali ji. „Tehdy jsem pochopila, že je pro mě tenhle obor uzavřený,“ říká. Myšlenky na studium v Praze se ale vzdát nechtěla, a tak zašla na konzultaci za Vratislavem Karlem Novákem, uznávaným sochařem a šperkařem, který tehdy ve škole vedl právě ateliér šperku. „No a Novák mě ,obrátil‘,“ směje se Nastassia. Konverzi dokončila úspěšnými přijímačkami a po prázdninách nastoupila do ateliéru Evy Eisler, jedné z nejslavnějších českých šperkařek.

Rukopis

Život v Praze, na rozdíl od toho v Petrohradu, byl prý Nastassie příjemný hned. Rozlohou města, počasím, jazykem. „A lidé tu ke mně byli okamžitě milí.“

Podpořte Reportér sdílením článku