Banka roku 2023: Rok ochrany klientů a titulu za technologii
10. prosince 2023
Reportér 12/2023 · Číslo 11210. prosince 2023
Reportér 12/2023 · Číslo 112Rekordy v hypotékách jsou minulostí. Windfall tax zasáhla banky méně, než se čekalo. Hlavním tématem pro finanční domy tak letos byla ochrana klientů – před podvodníky i neblahým ekonomickým vývojem. A také technologické inovace. Titul „Banka roku“ vyhrála Komerční banka, která ty inovace měla podle poroty nejvýraznější.
Nebýt to bankéři, ale fotbalisté, mohly by výsledky jejich soutěže připomínat rivalitu mezi Realem a Barcelonou, případně mezi Spartou a Slavií. Taky občas vyhraje někdo jiný, ale drtivou většinu titulů si rozdělí nejsilnější dvojice.
Komerční banka letos získala už deváté vítězství a dotáhla se tak těsně za Českou spořitelnu, která má titulů deset. To vše z celkem 22 ročníků soutěže.
„Myslím si, že Komerční banka udělala podstatný krok v digitálním bankovnictví, ale především, a to je velký rozdíl oproti některým bankám, se snaží vyvíjet podobná řešení jak pro drobné klienty, tak pro ty firemní,“ okomentoval výsledky hlavní kategorie předseda odborné poroty Daniel Heler.
Česká spořitelna skončila letos na druhém místě a stupně vítězů doplnila Československá obchodní banka. Poprvé od roku 2016 se tak medailové pozice kompletně rozdělily mezi takzvanou velkou trojku, od roku 2017 až do loňska vždy byla mezi nejlepšími alespoň jedna z menších dravějších bank, většinou MONETA Money Bank nebo Air Bank – ta ovšem letos zvítězila v soutěži klientské spokojenosti, kdy finanční ústavy hodnotí přímo zákazníci.
Pro velké banky to měl být rok, kdy do jejich hospodaření výrazně zasáhne takzvaná windfall tax, kterou chtěl stát zdanit ty, kdo začali hodně vydělávat po vypuknutí války a nástupu výrazné inflace. To se však z pohledu státu nenaplnilo, mimo jiné i proto, že banky zvýšily úroky na klientských vkladech. Stát ovšem zcela zkrátka nepřišel, vyšší úroky totiž lidem daní patnáctiprocentní srážkovou daní.
Během letošního roku se začal opět pomaličku rozhýbávat hypoteční trh, i když k rekordům z roku 2021 se ani nepřiblížil. Klienti bank letos čelili velkému množství útoků ze strany kyberzločinců. Oproti loňsku ubylo phishingu, kdy útočníci navedou oběti na falešné stránky, vylákají z nich údaje ke kartě a pak zneužijí jejich nepozornosti a nechají je potvrdit údajnou příchozí platbu, která je však ve skutečnosti platbou odchozí.
Přibylo naopak situací, kdy se útočníci snaží oběti zmanipulovat. Buď se vydávají za falešné bankéře s tím, že je účet oběti v ohrožení, a proto je potřeba peníze dopravit do bezpečí, nebo naopak předstírají investory, kteří dovedou peníze báječně zhodnotit. I to je ovšem podvod.
Řada bank reagovala osvětovými kampaněmi, kde klienty na možné podvody upozorňovala.
Podpořte Reportér sdílením článku
Zakladatel magazínu Reportér.