Jsme e-shop se zbožím, které ještě neexistuje
10. ledna 2023
Reportér 12/2022 · Číslo 100Jsme e-shop se zbožím, které ještě neexistuje
10. ledna 2023
Reportér 12/2022 · Číslo 100Jsme e-shop se zbožím, které ještě neexistuje
Máte v hlavě podnikatelský projekt, ale nemáte peníze. Můžete hledat investora, vzít si úvěr v bance anebo zkusit crowdfunding, tedy sbírání peněz od lidí. Největším českým webem, který tu možnost nabízí, je Hithit. Vznikl před deseti lety a od té doby přes něj lidé poslali asi 450 milionů korun na víc než čtyři a půl tisíce projektů. „Když jsme začínali, Češi o crowdfundingu nevěděli nic. Dnes už ho umějí, ale pořád je kam růst,“ říkají spoluzakladatelé Hithitu Aleš Burger a Pavel Eichler.
PE: Weby, o kterých mluvíte, nepochopily podstatu crowdfundingu. Jejich zakladatelé si mysleli, že udělají portál, na něj se budou hlásit lidé, kteří potřebují peníze, a ono se to nějak stane. My jsme pochopili, že člověk musí tvůrce projektů opečovávat. Zázrak se nestane, nebe se nerozestoupí a peníze se nezačnou sypat samy. Crowdfunding je práce, jak pro autora projektu, tak pro nás.
AB: Našimi majoritními vlastníky jsou Norbert Nagy a Pavel Müller, majitelé velké softwarové firmy AspectWorks. Oni tehdy někde narazili na americký Kickstarter a řekli si, že by taky chtěli něco takového naprogramovat. Jenže pak zjistili, že nevědí, co s tím dál. Známe se z motorsportu, a tak mi o tom vyprávěli a ptali se, zda neznám někoho, kdo potřebuje peníze. Já jsem primárně producent a pohybuju se mezi kreativními lidmi, takže takových, kteří potřebují finance, znám mraky! Přizval jsem Pavla Eichlera, který je bývalý novinář. Vznikl tak podle mě ideální tým: dva lidé s neomezeným softwarovým zázemím, já jako producent a Pavel jako píárista s kontakty na média. Když jsme Hithit spustili, bylo na něm asi deset projektů víceméně našich kamarádů. A hned první den se na web přišly podívat čtyři tisíce lidí.
PE: Měli jsme tam Xaviera Baumaxu, Vladimíra 518, výtvarníka Lukáše Musila alias Musu, taky závodníka ve freestyle motokrosu Libora Podmola nebo freeridového lyžaře Robina Kaletu, záhy i Tata Bojs a tak dál. Chtěli jsme to mít co nejpestřejší. Od prvního dne jsme rostli, začalo to fungovat. Pravda ale je, že jsme byli jednookým králem mezi slepými, čili to bylo celkem jednoduché. Ty ostatní weby navíc časem odpadly a my jsme crowdfundingový prostor v Česku opanovali.
AB: Základním principem crowdfundingu je „všechno, nebo nic“. To znamená, že si stanovíte cílovou částku, kterou chcete vybrat, a když se vám to nepodaří, nedostanete ani korunu a všechny peníze se vrací dárcům. Je to geniální princip, protože ochraňuje obě strany. Ti, kdo vybírají, se neuvrtají do problémů, a ti, kdo přispívají, mají jistotu, že neinvestují do blbosti a peníze se jim případně vrátí. Čili nikdo nic neriskuje.
PE: I Kickstarter měl už tehdy vysledováno, že je to doba, kdy autoři projektů neztratí energii se tomu věnovat a přispěvatelé na druhé straně se nezačnou nudit.
Podpořte Reportér sdílením článku
Je přesvědčená, že novinařina je nejvíc nejlepší zaměstnání na světě.