Lidé si pořád myslí, že čím víc prášku, tím lepší praní. Přitom stačí malý papírek

23. listopadu 2023

Foto: archiv Petry Doubkové

Petra Doubková nejdřív chtěla vyrábět „udržitelné“ teplákové soupravy. Pak si ale uvědomila, že péče o oděvy je v dnešní době důležitější než jejich hromadění, a s pomocí crowdfundingové kampaně uvedla na trh rozložitelné prací papírky pod značkou Ecohaus. Jeden papírek podle ní zcela nahradí gely nebo gelové kapsle, ale především desítky kilogramů pracích prášků. „Jsem extrémní bordelář a pomáhá mi, že mám jen jednu věc, ne množství plastových obalů po celé koupelně,“ vysvětluje Doubková jeden z osobních motivů.

Jak jste se vlastně k podnikání s pracími papírky dostala?

Beru to jako takovou osobní cestu, díky které se poznávám. Začala jsem podnikat, abych nabrala zkušenosti, přičemž mi nešlo o zisk, ale spíš právě o tu zkušenost. A je to super, protože ve svém věku si osahám věci, k nimž bych se v žádném korporátu nedostala. Když se něco pokazí, vím, že si za to můžu sama, napravím to a jede se dál. Mám vystudovanou textilku a původně jsem chtěla vyrábět udržitelné teplákové soupravy. Jenže módy je strašně moc, každý influencer má své tepláky. Uvědomila jsem si, že na to, abych vybudovala módní značku, nemám, protože je v tom velká konkurence a trendy se neustále mění.

Jakou roli ve startu vašeho podnikání hrál fakt, že jste studovala právě textilní průmysl?

Původně jsem vůbec neměla ambici jít na vysokou. Na obchodní akademii jsem měla čtyřky a pětky z účetnictví, byla jsem strašný flákač. Školu jsem nicméně dokončila, u maturity jsem překvapivě dopadla skoro nejlépe ze třídy a přihlásila se na informační management. Jenže studium bylo každý den od osmi ráno do sedmi večer a to bylo moc náročné, protože jsem už byla aktivní v podnikání. Se školou jsem tedy skončila a hledala restart. Začala jsem studovat textilku u nás v Liberci a přihlásila se tam do Student Business Clubu TU Liberec, právě s vizí pracích papírků. Na škole jsme se údržbě textilu hodně věnovali. Po tři čtvrtě roce, co jsem nápad vyvíjela, jsem vyhrála studentskou soutěž o nejlepší start-up, načež se mi podařil crowdfunding.

Přečtěte si také

Čerpala jste pro papírky inspiraci i v zahraničí?

V zahraničí to existuje už dvacet let, ale tady na papírky nebyl trh připravený. Lidé kupují prací prášky, které mají deset kilo, myslí si, že když je toho hodně, tak to i lépe pere. Neuvědomují si, že jsou v tom balení naprosto nepotřebné složky, jen pro objem, a těžko se jim to vysvětluje. Já jsem papírkům udělala osvětu přes sbírku na crowdfundingovém portálu Hithit, čímž jsem prošlapala cestu i dalším podobným projektům. Některé značky mě i předběhly, protože jsem se vývojem zabývala dlouho. Původně jsem měla záměr papírky vyrobit se stříbrnými nanočásticemi, protože by tak byly dezinfekční, na což se v covidu hodně hledělo. Ale stříbrné nanočástice dělají nepořádek v odpadních vodách, nerozloží se. Tak jsem šla cestou v přírodě rozložitelných papírků.

Podpořte Reportér sdílením článku