Platit, jezdit, neřešit. Doba přeje leasingu, firmy nepotřebují auta vlastnit
12. listopadu 2023
Reportér 11/2023 · Číslo 111Platit, jezdit, neřešit. Doba přeje leasingu, firmy nepotřebují auta vlastnit
12. listopadu 2023
Reportér 11/2023 · Číslo 111Platit, jezdit, neřešit. Doba přeje leasingu, firmy nepotřebují auta vlastnit
Lidé i firmy nyní více hledí na výdaje. To nahrává prodejům aut na splátky nebo pronájmu na operativní leasing. „Firmy chtějí auta pro své lidi, ale nepotřebují je mít v majetku,“ říká Vratislav Strašil, šéf největší české leasingové firmy pro automobily Volkswagen Financial Services (VWFS). U jednotlivců je situace jiná, i tam ale přibývá těch, kdo chtějí jen platit a jezdit.
Počet registrovaných nových aut se letos oproti loňsku zvýšil. Co toto číslo ukazuje?
Je to především obraz historie a také důsledek zpoždění v dodávkách automobilů. Po covidu a po ruské invazi na Ukrajinu se zpřetrhaly dodavatelské řetězce a výroba nabrala velký skluz. To se postupně zlepšuje, takže se nyní k zákazníkům jejich auta již dostávají. Což se projevuje v číslech nových registrací.
Tam je oproti minulému roku patrný pokles. Příčin může být více. Jednou z nich je určitě opatrnost zákazníků, která je způsobena nárůstem inflace, vyššími cenami energií a dalšími faktory, které zvyšují nejistotu spotřebitelů. Dalším faktorem může být, že si některé firmy v loňském roce – při vědomí dlouhých dodacích lhůt – objednaly auta již s předstihem. U některých společností, které mívají pravidelný rytmus obnovy vozového parku, jsme takové zrychlení objednávek zaznamenali. Třetím faktorem je cenový vývoj.
Vzrostly ceny komponentů, práce a všeho dalšího, což se promítlo do finálních cen aut. Někteří zákazníci na to reagují, takže například vidíme, že roste trh s ojetými vozy.
Kdyby pokles prodejů trval delší dobu, nebudou za pár let dostatečné zdroje ojetých vozů.
My máme v nových smlouvách – což jsou vlastně nové objednávky aut placených prostřednictvím leasingu nebo úvěru – nárůst šest a půl procenta, zatímco celkově prodeje nových aut klesají. Vidíme výrazný nárůst u retailového trhu, což jsou v naší kategorizaci jednotlivci i malé a střední firmy, které od nás mají maximálně devět vozů.
Přibližně o čtrnáct až patnáct procent oproti stejnému období loňského roku.
Fleetový trh oproti loňskému roku dvouciferně roste, nicméně vzhledem k tomu, že jsme v loňském roce dodávali velké množství vozů pro půjčovny, což se letos neopakuje, naše nové smlouvy jsou na úrovni loňského roku.
O necelých devět procent ve srovnání s loňským rokem.
Podpořte Reportér sdílením článku
Zakladatel magazínu Reportér.